Vastattu

Samsung S9 4G ongelma


  • Kiinnostunut
  • 7 kommenttia
Tuli hommattua S9 muuten ok puhelin mutta 4G verkon päällä ollessa ei voi soittaa eikä vastaan ottaa puheluita. Otettu käyttöön Wifi puhelut ja Volte nyt pystyy kyllä soittamaan mutta puheluita ei ota vastaan. Mikäli puhelin tippuu pois 4G verkosta ei löydä mitään verkkoa ennen kuin käyttää mobiilidatan pois päältä.
Elisalta neuvoivat käyttämään 2G/3G asetusta ja tutkivat ongelmaa... Samsungilta sanoivat ettei ole mitään virallista ongelmaa...
Mites muilla onko ongelmia?
Pitäskö siis vaihtaa puhelin merkkiä/operaattoria vai molempia?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mits 15 maaliskuu 2018, 08:20

Jeps, olinkin tulossa kuittaamaan että vika on korjattu. :)
Pahoittelut vielä kaikille häiriöstä!

Katso alkuperäinen viesti

17 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Minkäslaiset verkkoasetukset sinulla on (ollut) käytössä matkapuhelinverkkojen osalta?

4G -verkossa ei puheliikenne kulje ollenkaan, se on pelkästään datan siirtämistä varten. Puhelimen pitäisi kuitenkin osata vaihtaa automaattisesti 3G -verkkoon kun yrität soittaa tai joku soittaa sinulle.

Voit toki kokeilla esim. prepaid -liittymällä DNA:n tai Telian toimivuutta. Mikäli näillä kahdella ilmenee vastaavia ongelmia, syypää on puhelin tai virheelliset asetukset. Harvoin puhelimissa on tällaisia "tyyppivikoja" vaan viat ovat yleensä yksilökohtaisia.
Matkapuhelin verkkoasetuksia on muuteltu mutta mikään ei ole korjannut ongelmaa.
Ainoastaan Volte asetus millä pystyy soittamaan mutta silloinkaan ei tule puhelut läpi.
Elisa shopissa kävin ja sanoi että on tullut useita samoista ongelmista kärsiviä jutulle.
ja neuvoivat sielläkin käyttämään 2G/3G asetusta. eli siis turhaan maksan 4G liittymästä.

Olin yhteydessä Telian edustajaan ja meinas että heille ei ole tullut ongelmia vastaan uuden S9 kanssa.
Laittaa liittymän kokeiluun saas nähdä miten käy...
Sama vika täälläkin. Hyvä tietää, että on yleinenkin ongelma, niin ei tule turhaan vietyä puhelinta huoltoon. Odottelee ratkaisua ensin. Eli ilmoitelkaa mikäli jotain selviää tämän suhteen.

Puhelimessa on siis pitkälti vakioasetukset, ja ongelma ilmeni heti käyttöönoton yhteydessä. 3G/2G-asetuksella toimii normaalisti.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olisi toki ihan hyvä tietää, minkä ikäinen SIM -kortti teillä on käytössä? Elisalta saa toki uuden SIM -kortin, jolla voisi testata vielä puhelimen toimivuutta. SIM -kortin vaihto uuteen voi korjata ongelman tai sitten ei.

Jos Telian henkilökunnan mukaan S9:ssä ei ole ilmennyt ongelmia, kannattaa testata Telian liittymää. Suosittelen myös testaamaan samaan DNA:n liittymien toimintaa. Kuten tuossa jo aiemmin mainitsinkin, prepaid -liittymä on tähän tarkoitukseen paras vaihtoehto.
SIM-kortti on kaksi vuotta vanha; uusin kortin S7:n ilmestyessä. S7:ssa 4G toimi ihan normaalisti ja osasi hypätä 3G:hen puhelun tullessa.
Minulla 2kk vanha sim kortti. Elisa shopissa eivät nähneet tarpeelliseksi vaihtaa sitä.
Huomenna saan telian liittymän testiin.
Sit näkee toimiiko sillä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Saittehan tehtyä vikailmoituksen puhelinpalvelumme tai muuta kautta näistä ongelmista? Kuulostaa sellaiselta, josta olisi syytä tehdä vikailmoitus ja saada asia korjaukseen, jotta ei tarvitse suotta operaattoria vaihtaa. :)

Vikailmoitus voidaan tehdä myös tutkintaan yksityisviestin kautta, kun kerrotte puhelinnumeron, SIM-kortin numerosarjan, puhelimen IMEI-koodin ja ohjelmistoversion.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Olemme havainneet yhteensopivuusongelman Tampereen alueen verkossa ja Samsung Galaxy S9 ja S9 Plus laitteissa. Vika ilmenee niin, että 3G data- ja puhepalvelut eivät toimi, jos laitteessa ei ole VoLTE käytössä. 4G data sen sijaan toimii.
Verkkoon on tulossa korjaava päivitys arviolta ensi yön aikana.
Vikailmoitus on tehty eilen.Hyvä jos saatte vian korjattua.Nii ei tarvitsisi muuten hyvää operaattoria vaihtaa
Telian liittymällä puhelin pelaa mainiosti.eli vika tuskin puhelimessa on.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Mits kirjoitti:

Olemme havainneet yhteensopivuusongelman Tampereen alueen verkossa ja Samsung Galaxy S9 ja S9 Plus laitteissa. Vika ilmenee niin, että 3G data- ja puhepalvelut eivät toimi, jos laitteessa ei ole VoLTE käytössä. 4G data sen sijaan toimii.
Verkkoon on tulossa korjaava päivitys arviolta ensi yön aikana.



Olisi varmaan ihan hyvä tarkistaa samalla koko Suomen tilanne, ettei vastaavaan ongelmaan törmätä viikon päästä vaikkapa Juankoskella.

Monet asiakkaat varmasti jaksavat odottaa päivitystä muutaman päivän, mutta sitten on näitä tapauksia, jotka nostavat kytkintä heti kun operaattori tekee pienenkin (jopa mitättömän) virheen.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Dj_God kirjoitti:

4G -verkossa ei puheliikenne kulje ollenkaan, se on pelkästään datan siirtämistä varten. Puhelimen pitäisi kuitenkin osata vaihtaa automaattisesti 3G -verkkoon kun yrität soittaa tai joku soittaa sinulle.

Jos ja kun Elisalta on VoWifi -palvelu tilattu ja päätelaite sitä tukee, niin silloin puhe siirtyy VoLTE/VoWIFI , eikä enää 2G/3G verkkoja käytetä, kuin poikkeustilanteessa (jostain syystä ei ole LTE:a saatavilla.
Purnipsi kirjoitti:

Dj_God kirjoitti:

4G -verkossa ei puheliikenne kulje ollenkaan, se on pelkästään datan siirtämistä varten. Puhelimen pitäisi kuitenkin osata vaihtaa automaattisesti 3G -verkkoon kun yrität soittaa tai joku soittaa sinulle.

Jos ja kun Elisalta on VoWifi -palvelu tilattu ja päätelaite sitä tukee, niin silloin puhe siirtyy VoLTE/VoWIFI , eikä enää 2G/3G verkkoja käytetä, kuin poikkeustilanteessa (jostain syystä ei ole LTE:a saatavilla.



Nyt kun Volte/wifi päällä niin puhelimella pystyy soittamaan 4G asetus päällä mutta siihen ei tule puhelut läpi ja mikäli tippuu pois 4G verkosta ei löydä takas mihinkään verkkoon ilman että käyttää mobiilidatan pois. Eli pakko pitää 2G/3G verkossa.
Dj_God kirjoitti:

Mits kirjoitti:

Olemme havainneet yhteensopivuusongelman Tampereen alueen verkossa ja Samsung Galaxy S9 ja S9 Plus laitteissa. Vika ilmenee niin, että 3G data- ja puhepalvelut eivät toimi, jos laitteessa ei ole VoLTE käytössä. 4G data sen sijaan toimii.
Verkkoon on tulossa korjaava päivitys arviolta ensi yön aikana.



Olisi varmaan ihan hyvä tarkistaa samalla koko Suomen tilanne, ettei vastaavaan ongelmaan törmätä viikon päästä vaikkapa Juankoskella.

Monet asiakkaat varmasti jaksavat odottaa päivitystä muutaman päivän, mutta sitten on näitä tapauksia, jotka nostavat kytkintä heti kun operaattori tekee pienenkin (jopa mitättömän) virheen.



Itelle ei kans ole muutamasta päivästä kiinni mutta eilen elisalta käskivät ekaksi viedä puhelin huoltoon.Samsungilta sanoivat operaattori vika. Sitten Elisalta sanoivat että vika ilmeisesti heidän verkossa.Mutta eivät osanneet sanoa milloin asia mahdollisesti korjautuu.Pidä nyt vaan 2G/3G verkossa ni toimii.
Sama asia varmaan kun ostaisi 4wd auton ja valmistaja sanoisi aja 2wd päällä kun 4wd ei toimi:D
Mutta toivottavasti vika korjaantuu.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Nantti kirjoitti:

Dj_God kirjoitti:

Mits kirjoitti:

Olemme havainneet yhteensopivuusongelman Tampereen alueen verkossa ja Samsung Galaxy S9 ja S9 Plus laitteissa. Vika ilmenee niin, että 3G data- ja puhepalvelut eivät toimi, jos laitteessa ei ole VoLTE käytössä. 4G data sen sijaan toimii.
Verkkoon on tulossa korjaava päivitys arviolta ensi yön aikana.



Olisi varmaan ihan hyvä tarkistaa samalla koko Suomen tilanne, ettei vastaavaan ongelmaan törmätä viikon päästä vaikkapa Juankoskella.

Monet asiakkaat varmasti jaksavat odottaa päivitystä muutaman päivän, mutta sitten on näitä tapauksia, jotka nostavat kytkintä heti kun operaattori tekee pienenkin (jopa mitättömän) virheen.



Itelle ei kans ole muutamasta päivästä kiinni mutta eilen elisalta käskivät ekaksi viedä puhelin huoltoon.Samsungilta sanoivat operaattori vika. Sitten Elisalta sanoivat että vika ilmeisesti heidän verkossa.Mutta eivät osanneet sanoa milloin asia mahdollisesti korjautuu.Pidä nyt vaan 2G/3G verkossa ni toimii.
Sama asia varmaan kun ostaisi 4wd auton ja valmistaja sanoisi aja 2wd päällä kun 4wd ei toimi:D
Mutta toivottavasti vika korjaantuu.

Tampereen seutuhan poikkeaa muusta Elisan verkosta siten, että siellä tukiasemaraudan toimittaja on Huawei. Muualla Suomessa, kuten vielä Turussakin, käytössä on NSN.Ilmeisesti Oulussa joissain paikoissa on Ericssonin vanhoja 3G-tukareita.

Ensimmäinen perusaspa ei varmaan osaa edes kuvitella, että vika voisi olla jossain koodinpätkässä tukiasemaverkon konffiksessa. Uskoisin, että siellä tarkkaillaan jotain yleistä häiriöfeediä, jossa kerrotaan alueista ja tukareista, joissa on vikaa. Mutta sitten vasta vikapalvelu ja verkonhallinta pääsee itse tukiasemiin kiinni. Ja vielä ymmärtääkseni ei Elisalla ole Huawein tukareihin kunnollista hallintaa, vaan tuo menee jostain ulkomaiden kautta, olisiko ollut Viron kautta. Todennäköisesti hallinnassa näkyy jonkin parametrin radikaali muutos, tyyliin puhelut epäonnistuneet, händärit tekniikan välillä epäonnistuneet yms. Ja edelleen voidaan analysoida, mikä päätelaitemalli syyllinen ---> nähdään, ettei ole kaikilla laitteilla vaan jollain tietyllä mallilla. Yleensä järjestelmissä on raja-arvot, jonka mukaan lähtee sitten hälytys valvontaan ihan ihmisen nähtäville.

Sitten kun Elisa huomaa virheen, he tiketoivat Huaweille Kiinaan, jossa sitten Huawei ottaa asian tutkittavaksi. Siinä kestää sen aikaa, kun on määritetty ja minkä tasoinen vikatilanne on kyseessä. Tässä tapauksessa uskoisi olevan aika kriittiinen. Huawein koodarit sitten koodaavat uutta firmistä, ajavat sen johonkin testiympäristöön ja sitten ajavat Elisan verkon tukiasemiin. Koska tuo väistämättä aiheuttanee jonkinasteisen uudelleenkäynnistyksen tarpeen, niin ehkä tuo ajetaan verkkoon vasta yöllä tai joskus muulloin, jolloin liikennettä on vähemmän. Jos koko roska tilttaisi, niin vähemmän on häiriöitä kuin iltapäivällä klo. 17.00 aikaan. Tuossa edellä Elisan edustaja kertoikin, että se tehtäneen ensi yönä. Ja jos kaikki onnistuu, niin S9;llä alkaa puhelut toimia oikein.

Eri asia on sitten se, jos vaatii jotain toimepiteitä Samsungilta, kuten laiteohjelmistoon päivitystä. Siinä voi kestää, jos ei ole jotain keinoa päivittää nopeasti häiriöivä asia.

Tässä näin lyhyesti harrastelijan näkökulmasta tuo kaava, jota tässä noudatettaneen.
Varmaan noin se menee.Siksi elisa shopista/ asiakaspalvelusta kysyttäessä ei mitään vikaa ole...kun eivät mistään tiedä sitä olevan.
Nantti kirjoitti:

Tuli hommattua S9 muuten ok puhelin mutta 4G verkon päällä ollessa ei voi soittaa eikä vastaan ottaa puheluita. Otettu käyttöön Wifi puhelut ja Volte nyt pystyy kyllä soittamaan mutta puheluita ei ota vastaan. Mikäli puhelin tippuu pois 4G verkosta ei löydä mitään verkkoa ennen kuin käyttää mobiilidatan pois päältä.
Elisalta neuvoivat käyttämään 2G/3G asetusta ja tutkivat ongelmaa... Samsungilta sanoivat ettei ole mitään virallista ongelmaa...
Mites muilla onko ongelmia?
Pitäskö siis vaihtaa puhelin merkkiä/operaattoria vai molempia?



Tänään toiminut puhelut/verkot normaalisti! Kiitos Elisalle nopeasta vikoihin puuttumisesta ja korjaamisesta!!!
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jeps, olinkin tulossa kuittaamaan että vika on korjattu. :)
Pahoittelut vielä kaikille häiriöstä!