Adsl lakkasi toimimasta liittymävaihdon jälkeen


  • Uusi käyttäjä
  • 3 kommenttia
Minulla oli elisan adsl-liittymä 50 /10. Vaihdoimme sen taloyhtiölaajakaistaan 100/10. Hetken toimittuaan yhteys katkesi kokonaan.

Reititin on tw-eav510v4 ja sen pitäisi tukea nopeampaa linjaa.
Reitiitimen internet-valo palaa. Internetyhteys on. Laitteella on ulkoverkon osoite. Kello tahdistuu.

Poistin purkin ja kytkin suoraan pöytäkoneeseen. Sama vika

Yksikään sisäverkon kone ei saa nettiyhteyttä. Ei piuhassa kiinni oleva eikä wlan.

Purkin piuhat on kytketty oikein

Ideoita?

7 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Onko tuo reitittimen saama osoite Elisan? Voit tarkistaa esim. täältä.
IP : 88.113.188.105 Neighborhood
Host : 88-113-188-105.elisa-laajakaista.fi OK
Country : Finland
Eli on ihan oikein.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Oletko kokeillut resetoida reititintä?
Olen.

Onko jokin asetus muutettava siirryttäessä elisan henk koht sopimuksesta taloyhtiön sopimuksen alle?

Kännykkään tuli ilm että uusi sopimus astunut voimaan ja kytkentä tehty. Hetken purkki toimi ja sitten yhteys pimeni.

Laiterikko?
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Ilkkak kirjoitti:

Olen.

Onko jokin asetus muutettava siirryttäessä elisan henk koht sopimuksesta taloyhtiön sopimuksen alle?

Kännykkään tuli ilm että uusi sopimus astunut voimaan ja kytkentä tehty. Hetken purkki toimi ja sitten yhteys pimeni.

Laiterikko?


No laitteeseen tuo ongelma tuntuisi jäävän, paitsi että tässä nyt hämää hieman tuo mainintasi että "Poistin purkin ja kytkin suoraan pöytäkoneeseen. Sama vika". Siis tarkalleen ottaen miten teit tuon testin?

Jos tuon äskeisen unohtaa ja miettii, että modeemi kuitenkin muodostaa yhteyden ja sen jälkeisillä laitteilla yhteys ei pelaa niin ainoa vaihtoehto on juurikin laitteen täydellinen palautus tehdasasetuksille kuten arska ehdotti tai kokeilu toisella modeemilla.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Elisan VDSL2-liittymät toimivat sikäli mielenkiintoisesti, että suljetut liittymät antavat DHCP:llä ip-osoitteen. Liikenne ei vain reitity minnekään.

Aivan ensimmäinen asia, mikä vaaditaan jotta liittymä toimii, on että siitä on tehty liittymäsopimus. Siitä päätellen, että olet saanut viestin liittymän kytkennästä, tämä on tehty.

Toinen on varmistaa liitäntätekniikka. Mitä sopimuspapereissa tai Oma Elisassa lukee liittymäsi kohdalla? ADSL ei toimi 50 Mbit/s nopeudella, joten edellinen liittymäsi lienee kuitenkin 50/10 Mbit/s VDSL2. Jos uusikin liittymä on VDSL2, johto nousu-liittimestä kytketään edelleen modeemin DSL-liittimeen.

Jos uuden liittymäsi tekniikka onkin Ethernet, siinä tapauksessa johto nousu-liittimestä tulee kytkeä modeemin WAN-liittimeen. Ja huomaa tällöin 8-napainen Ethernet-johto, ei missään tapauksessa kapeammalla liittimellä varustettua puhelinkaapelia! Ethernet-tapauksessa myös suora johto nousu-liittimestä tietokoneeseen toimisi.

Mikäli sinulla on huoneistojakamo, olethan tarkistanut yhteyden kaikista nousu-merkityistä liittimistä? Voi olla, että vanha liittymäsi tulee eri liittimeen kuin uusi ja nyt vanha on lopettanut toimintansa.

Sekin on mahdollista, että jossakin on kytketty johdot ristiin ja sinulle tulee nyt naapurin, joka ei käytä internettiä, "yhteys".

Yhteenvetona: tarkasta huoneistojakamosta kaikki nousu-merkityt liittimet niin modeemin DSL kuin WAN-portteihin, toimiiko yhteys millään kombinaatiolla? Mikäli ei toimi, tee Elisalle vikailmoitus.
Kiitos
Testasin mainitsemanne jo aiemmin ja lopulta tein vikailmoituksen.
Asia on elisan puolelta vielä vaiheessa. Epäilivät juuri tuota ristikytkentäkaapin kytkentävikaa.

Palaan asiaan, jos ei saada kuntoon.