Vastattu

Sitkeätä laajakaistaongelmaa


  • Uusi käyttäjä
  • 6 kommenttia
Muutimme vastavalmistuneeseen taloon noin 1,5 vuotta sitten. Alku oli hankala, netti pätki ja viihde samalla. Useiden yhteydenottojen jälkeen systeemi saatiin toimimaan. Nyt muutama viikko sitten vaihdoin liittymän nopeampaan ja ongelmat palasivat. Netti pätkii useana päivänä viikossa, samalla myös viihde ja muut verkossa olevat laitteet. Bluesound-verkkosoitin kävi huollossa, kun päivityksen aikana verkko katosi ja jumitti soittimen ohjelmiston. Ilmoitin katkoista Elisan vikapäivystykseen, joka tutki asian ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Kuitenkin katkoja tulee päivittäin. Modeemi (zyxel 3925) on vaihdettu, samoin Elisa viihde- boksi vaihtui netgem 7800:een. Kaikki muutkin verkon kanssa tekemisissä olevat laitteet on vaihdettu uusiin ja ylimääräiset laitteet on poistettu verkosta. Resetoinnit kaikille laitteille on tehty moneen kertaan, samoin päivitykset ovat uusimpia. Ei mitään muutosta. Vika ei täten voi olla omissa laitteissani. Käytössä ADSL 30M- liittymä.

Mitä ihmettä vielä pitäisi tehdä, jotta yhteys saadaan toimimaan?
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 7 joulukuu 2017, 15:48

Ah, tuo selittääkin! Pahoitteluni, mutta Palstatiimissä ei ole kuin henkilöasiakaspuolen osaamista, eli ei päästä noita yrityspuolen sopimuksia tarkistelemaan :( Eli tuosta nyt melkein sitten neuvoisin joko soittamaan 010804400 yrityspuolen tekniseen tai sitten voit myös laittaa yksityisviestiä Facebookissa, siellä löytyy myös yrityspuolen tekijöitä vastaamassa :)

Katso alkuperäinen viesti

13 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Todennäköisesti sinulla on kuitenkin VDSL -yhteys. ADSL -linjassa kun ei riitä potku edes tuollaisiin teoreettisiin nopeuksiin.

Kannattaa ihan ensimmäisenä lisäillä (laskusta löytyvä) asiakasnumero omiin tietoihisi täällä Palstalla. Näin Palstatiimi pääsee antamaan apuja paremmin.

Mitä valoja modeemissa palaa / ei pala silloin kun yhteys katkeaa? Katkeaako verkkoyhteys kaikilta laitteilta yhtä aikaa? Kuinka kauan yksittäinen katkos kestää? Näistä katkoksista kannattaa pitää pientä kirjaa (milloin katkos tulee - pvm ja kellonaika sekä kuinka kauan se kestää). Näistä voi olla apua vian aiheuttajan selvittämisessä.
Elisa toi syksyn aikana valokuidun jakamoihin asti, siitä eteenpäin kulkee kuparia pitkin.

Itse modeemi on sähkökaapissa metallioven takana, joten en pääse sen valoja katsomaan. WLAN-verkkoa varten on zyxel nbg6515- tukiasema. Sekä modeemissa että tukiasemassa internet-valo välkkyy vihreätä valoa useamman kerran sekunnissa, tasaista valon palaminen ei ole. Yhteys katkeaa kaikilta samanaikaisesti, ensimmäisenä sen yleensä huomaa viihdeboksilta. Talon iPadien putoaminen näkyy sitten, kun verkkoa tarvitaan. Katkosten kesto parin sekunnin luokkaa, mutta katkoja voi illan aikana olla kymmeniä.

Talomme on kahden mäen välisessä laaksossa. Katu (ja kuparit) on rakennettu kymmenen vuotta sitten. Kadun taloissa esiintyy verkko-ongelmaa muuallakin. Aiemmin laajakaistayhteydet eivät riittäneet, jolloin osa taloista siirtyi 4G-verkkoon. Tämä ruuhkautui ja nyt nopeampien laajakaistayhteyksien tultua voi ruuhka olla siirtynyt takaisin maan alle.
Käyttäjätaso 4
Miten sinulla on nuo Zyxelit yhdistetty toisiinsa? Tuleeko tuolta sähkökaapista tulevasta Zyxelistä verkkokaapeli tuohon WLAN -tukiasemaan? Vai minkälainen ns. kytkentäkaavio sinulla on käytössä. Valotatko kytkentöjä hiukan?

Jos tuo WLAN -tukiasema on langattomasti yhdistetty modeemiin, huono juttu. Tuo sähkökaapin metallinen ovi häiritsee merkittävästi kaapissa olevan Zyxelin WLAN -signaalia, joka voi jo itsessään aiheuttaa mainitsemasi ongelmat.
Zyxelit on yhdistetty toisiinsa talon verkon kautta verkkokaapelilla. Kuparikaapeli tulee ulkoa sähkökaapissa olevaan jakotauluun. Siitä modeemin mukana tulleella rj11- puhelinkaapelilla modeemiin, josta se jaetaan neljällä rj45-kaapelilla talon verkkoon. Modeemin WLAN ei ole käytössä metallikaapin vuoksi. Tukiasema on kytkettynä olohuoneessa suoraan pistokkeeseen. Elisa viihde-boksi, bluesound-verkkosoitin ja TV on johdolla kiinni tukiasemassa. Toisessa huoneessa verkkoon on kaapelilla liitetty av-vahvistin ja blu-ray-soitin.
Käyttäjätaso 4
Oletko kokeillut vaihtaa tuota sähkökaapissa olevaa RJ11 -kaapelia toiseen? Huono tai osittain vioittunut kaapeli voi oireilla kuvailemallasi tavalla.

Katkeileeko Internet -yhteys, jos kytket jonkin langallisessa verkossa olevan laitteen suoraan huoneessa olevaan datarasiaan?
Yhteys katkeilee samaan tapaan.
Käyttäjätaso 4
Mianmatt kirjoitti:

Yhteys katkeilee samaan tapaan.



Myös toisella RJ11 -kaapelilla?

Mikäli näin on, ongelma on tuolla yhteyden puolella. Kannattaa laittaa tosiaan asiakasnumero profiiliin täällä Palstalla, jos ei ole jo. Palstatiimi pääsee täten tarttumaan tähän paremmin ja laittamaan tarvittaessa vikailmoitusta vetämään. Modeemi tuskin on syypää, jos kahdella eri laitteella tekee täysin samaa.
Käyttäjätaso 4
Dj_God kirjoitti:

Katkeileeko Internet -yhteys, jos kytket jonkin langallisessa verkossa olevan laitteen suoraan huoneessa olevaan datarasiaan?



Tämän lisäksi voisi vielä testata kytkeä langallisen laitteen suoraan modeemin ethernet-porttiin, eli ohittaa ethernet-sisäverkon kokonaan. Joutuu toki sen modeemin ottamaan testin ajaksi pois sieltä kaapista.
Sama pätkiminen jatkuu myös suoraan modeemiin kytkettynä. Siirsin viihde-boksin kaapelin suoraan datarasiaan, katsotaan, miten pitemmän ajan kuluessa käy.
Käyttäjätaso 2
Moro Mianmatt ja tervetuloa Palstalle! :) Tarkistatko tuon asiakasnumerosi profiilistasi, että se on varmasti oikein? En löytänyt tuolla mitään :( Tuossa Dj_God ja sakarialanne jo laittoikin hyviä perusohjeita tuohon vianrajaamiseen ja kerta noista ei apua ole ollut, niin voi hyvinkin olla että linjalla jotain hämminkiä löytyy
Työskentelen kotona, joten liittymä on yrityspuolella. Josko sieltä löytyisi kyseisellä asiakasnumerolla.
Käyttäjätaso 2
Ah, tuo selittääkin! Pahoitteluni, mutta Palstatiimissä ei ole kuin henkilöasiakaspuolen osaamista, eli ei päästä noita yrityspuolen sopimuksia tarkistelemaan :( Eli tuosta nyt melkein sitten neuvoisin joko soittamaan 010804400 yrityspuolen tekniseen tai sitten voit myös laittaa yksityisviestiä Facebookissa, siellä löytyy myös yrityspuolen tekijöitä vastaamassa :)
Ok, kiitos tähänastisista kaikille vastanneille, siirryn yrityspuolelle.

Vastaa

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)