Uusi 1Gbit/s kaapelimodeemiyhteys Elisalta


Näytä ensimmäinen kirjoitus

67 kommenttia

Käyttäjätaso 1
Tänään meni kaapelimodeemiyhteys poikki ja otin yhteyttä asiakaspalveluun, kun modeemi löysi kyllä kanavat ja taajuudet, mutta ei saanut iptä. Koska testailin välissä uutta Arrista, mutta palasin takaisin Ciscoon, ilmoitin tästä erikseen toissapäivänä asiakaspalveluun, että pitävät Ciscon MAC-osoitteen aktivoituna. Nyt sitten vikapalvelun kautta ilmeni, että tiedoillani ei löytynyt enää mitään aktivoitua kaapelimodeemiliittymää. Vikapalvelu provisoi linjan Ciscolle uudelleen ja yhteys pelaa taas normaalisti. Mikähän tässä mahtoi mennä vikaan? OmaElisassa ja OmaSaunalahdessa liittymä näkyi kokoajan aktivoituna ja OmaSaunalahden puolella näkyi aktivoituna Ciscon MAC-osoite.

Positiivisena uutuutena Elisalle voi jättää nyt soittopyynnön: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Enää ei siis tarvitse välttämättä jonotella ja maksaa 010 190 262 numerossa, vaan Elisalta soitetaan takaisin toivottuna aikana. Tämä erittäin hyvä uudistus :)
Käyttäjätaso 1
Tänään kokeilin, saanko linjoilla nyt olevan vanhan Cisco EPC3928 modeemin siltaavana toimivaksi. Ja kas suureksi yllätykseksi modeemi ja yhteys toimii nyt siltaavana :) Saattoi linjan uudelleen luominen auttaa pitkään vaivanneeseen siltausongelmaan tai sitten jossain on tehty jotain asetusmuutoksia.

Naapuriin en ole vielä ennättänyt, mutta raportoin Arriksen ja gigan linjan toimivuudesta heti kun naapurille sopii käydä ajamassa linjatestejä.

Todettakoon, että tällä kertaa keskustellessani vikapalvelun henkilön kanssa, ilmoitti hän, ettei Arriksen toiminnasta ole vielä kovin paljoa referenssiä. Hän mainitsi kuitenkin, ettei Arriksen tehdasfirmware ja/tai softa oikein vielä toimi täysin mallikkaasti ja laitevalmistajan suunnalta on tähän tulossa ilmeisesti jossain vaiheessa apuja. Elisan omasta uudesta firmwaresta Arrikseen hän ei osannut sanoa, onko sellaista tulossa.
Käyttäjätaso 1
Hei kaikille,

Koska naapuriin pääseminen linjatestejä tekemään on osoittautunut ongelmalliseksi, tein linjatestejä omassa asunnossani 100/10 provisoidulla liittymälläni. Myös modeemien toimintaan on tullut parissa kuukaudessa muutoksia. Ciscon ruvettua toimimaan sillattuna, toimi modeemi moitteetta, kunnes nyt toukokuun alussa Cisco alkoi pätkimään lähes päivittäin. En sitten tiedä onko jollain kaapeliverkon muutos/huoltotyöllä ollut osuutta pätkimisen alkamiseen vai onko talojakamon Huawein D-CCAP kuitu-koaksiaalisolmuun tehty jotain muutoksia. Kaapeliverkon muutostöidenhän ei luulisi aiheuttavan mitään muutoksia kuituihin? Ciscon modeemi on vain noin vuoden vanha, joten tuskin modeemin laiterikostakaan on vielä kyse. Pätkiminen ei ole riippuvaista kuormasta, vaan pätkimistä ilmenee myös idle-tilassa ja se on täysin kellonajoista riippumatonta.

Soitin jälleen kerran vikapalveluun ja sain uudemman Arriksen nostettua linjoille. Molemmat modeemit ovat siis tällä erää taas toiminnassa. Nyt Cisco pätkii lähes päivittäin. Arris pysyy linjoilla eikä pätki, mutta sen linjan laatu ei ole yhtä hyvä kuin Ciscon muodostama yhteys silloin, kun se ei pätki.

Sain myös Arriksen sisäverkon ip:n ja dhcp-avaruudet muutettua tovin kikkailtuani modeemin kanssa. Kun iptä ja dhcp-avaruutta muuttaa, pyytää modeemi odottamaan, että asetus saadaan tallennettua. Selain jää junnaamaan "muutoksia suoritetaan, odota"-tilaan. Vasta manuaalisesti käynnistämällä modeemi uudelleen alkavat muutetut asetukset toimia. Arriksen firmwaressa ja/tai Elisan asetuksissa on siis vielä sanomista.

Ohessa kuvakaappauksia modeemien (molemmat modeemit sillattuina) linjan laaduista ja tekemistäni linjatesteistä pingillä sekä iperf3-ohjelmalla (toimenpidettä kuvaavat kuvatekstit kuvien alla):


Cisco EPC3928 linjatiedot


Arris TG2492s linjatiedot


Ciscon tasainen vasteaika


Arriksen tavanomainen ajoittain vaihteleva vasteaika


Arriksen satunnainen todella huono vasteaika


Ciscon tasainen saapuva nopeus


Ciscon tasainen lähtevä nopeus


Arriksen tavanomainen vaihteleva saapuva nopeus


Arriksen tavanomainen vaihteleva lähtevä nopeus

Ohessa vielä kaappaus Arriksen lokista. Osaako joku kertoa, näyttääkö normaalilta?



Sekä Arriksen firmware-tiedot:



Arriksessa on myös Advanced-valikko, johon tarvitsee ns. päivän salasanan. Tämä on ilmeisesti tarkoitettu operaattoreille etäyhteyden kylkeen. Testasin, ettei salasanaa luodessa käytetty seedi ole onneksi ainakaan laitevalmistajan vakio. Tämän valikon kautta hakkeri voi kaapata koko modeemin, jos saa tietoonsa sillatun nattaamattoman modeemin ip:n ja modeemin etähallinta on aktivoitu sekä tietää päivän salasanan tai saa tietoonsa salasanan purkuun tarvittavan siemenen.


Arriksen advanced-valikko
d
ff
meni aikasempi viesti aivan pipariksi kun näyttävästi ei tunnista kaksois rivitystä vissiin tai jotain niin yli puolet tekstistä jäi puuttuu ja kun loppu aika kesken silloin nii ajattelin et poistan kuvat ja tekstin että pääsen muokkaan myöhemmin uudestaan mut eipä sitä saakkaa muokattuu enää joten pahoittelut siitä.
elikkä en kuulu piloottii mutta liityn keskusteluun kaapelimodeemejen pingien takia ja kiva saada vertailuja siltä osin.
sillattu tila:


Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 60, Received = 60, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 12ms, Average = 7ms
Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 60, Received = 60, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 8ms, Average = 7ms
Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 12ms, Average = 7ms
Router Mode
Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 27ms, Average = 8ms
------------------------------------------------------------------------------
Pinging elisa.fi [195.197.95.175] with 32 bytes of data:
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=25ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=26ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=37ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=9ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=17ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=26ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249

Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 37ms, Average = 10ms
nyt tuli jo silmän räpäysen hyppimistä ja jos ottaa mukaan ps4:sen ja tveen input lagin nii tommonen hyppinen vaikuttaa jo aikalailla kun miettii et ne servut ei ole suomessa.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 60, Received = 60, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 6ms, Maximum = 26ms, Average = 8ms
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pinging elisa.fi [195.197.95.175] with 32 bytes of data:
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=26ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=26ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=26ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=11ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=12ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=8ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=7ms TTL=249

Ping statistics for 195.197.95.175:
Packets: Sent = 30, Received = 30, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 7ms, Maximum = 26ms, Average = 9ms
Käyttäjätaso 1
Huomasin toisessa ketjussa juttua huonoista pingeistä ja packet lossista....vaivaa sama asia siis täälläkin.

Linkki ketjuun: https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymat-10/packet-lossia-tampereella-kaapeliverkon-huoltotyon-jalkeen-504012

Oma testini alla. Eli samainen 193.229.31.79 aiheuttaa edelleen ongelmaa. Normaali pingi kyseiseen tuuttiin on 10-15ms, mutta välillä käydään luokattomissa lukemissa.

Käyttäjätaso 1
Cisco EPC3928 on toiminut muutaman päivän ilman pätkimistä. Laitoin modeemin vaaka-asentoon muutama päivä takaperin kokeillakseni, kuumeneeko modeemi liikaa pystyasennossa. Nyt laitoin modeemin takaisin pystyasentoon ja jään seuraamaan toimintaa. Verratessa Ciscoa ja Arrista, antaa Cisco edelleen 100/10 -liittymällä tasalaatuisemman ja korkealaatuisemman yhteyden.
Nanonano kirjoitti:

Huomasin toisessa ketjussa juttua huonoista pingeistä ja packet lossista....vaivaa sama asia siis täälläkin.

Linkki ketjuun: https://palsta.elisa.fi/laajakaistaliittymat-10/packet-lossia-tampereella-kaapeliverkon-huoltotyon-jalkeen-504012

Oma testini alla. Eli samainen 193.229.31.79 aiheuttaa edelleen ongelmaa. Normaali pingi kyseiseen tuuttiin on 10-15ms, mutta välillä käydään luokattomissa lukemissa.



Reitittimet eivät pingipakettiin vastaamista priorisoi kovinkaan korkealle. Tällöin voi tulla tilanteita jolloin traceroute näyttää suurta vasteaikaa jollekin hypylle vaikka liikenne muuten kulkee normaalisti. Tämä on tullut todettua ihan käytännössä ciscon 4000-sarjan kytkinten kanssa, kun sen hallintaosoitteeseen saattaa pingi heitellä vaikka kuinka ja takana oleva palvelin taas nakuttaa tasaista 1ms vasteaikaa.
Käyttäjätaso 1

Reitittimet eivät pingipakettiin vastaamista priorisoi kovinkaan korkealle. Tällöin voi tulla tilanteita jolloin traceroute näyttää suurta vasteaikaa jollekin hypylle vaikka liikenne muuten kulkee normaalisti. Tämä on tullut todettua ihan käytännössä ciscon 4000-sarjan kytkinten kanssa, kun sen hallintaosoitteeseen saattaa pingi heitellä vaikka kuinka ja takana oleva palvelin taas nakuttaa tasaista 1ms vasteaikaa.



Tämä kävi itsellänikin mielessä tovin asiaa tutkiessani. Ajattelin kuitenkin, että tällä reititysputkella olisi jotain oikeasti pielessä, kun moni saman reitittimen takana oleva valittaa yleisesti packet lossista ja jitteristä verkkopeleissä, VoIPissa ja streameissä. Samalla yritän löytää syytä tai syitä, miksi Arriksen modeemi toimii huonommin kuin vanhempi Cisco, vaikka Arris on spekseiltään tehokkaampi ja muodostaa yhteyden huomattavasti Ciscoa useamman taajuuskanavan avulla. Minkähänlainen politiikka näiden kuluttajapuolen liittymissä olevien runkoverkkoreitittimien QoS-asetuksissa mahtaa olla?

Cisco on pysynyt linjoilla nyt hyvin myös pystyasennossa, joten modeemin lämpenemisongelmasta ei ollut kyse. Oman arvioni mukaan pätkiminen johtui verkon huolto- ja muutostöistä. Pätkimistä ilmeni vain todella paljon muutaman viikon aikana päivittäin keskimäärin 2-4 kertaa päivässä, jollaiseen en ole koskaan ennen törmännyt.
Yksi syy pätkimiseen voi olla myös liian voimakas signaali joka yliohjaa kaapelimodeemia. Täälläpäin paransivat muutama vuosi sitten verkkoa ja minulla alkoi kanssa pätkimään modeemi jatkuvasti. Tein vikailmoituksen ja kaveri tuli sitten mittailemaan verkkoa ja totesi signaalin olevan liian voimakas. Asentaja laittoi sitten haaroittimen, jossa on 8dB:n vaimennus modeemille ja sen jälkeen ei ole enää pätkinyt.

Haaroitin on tämän näköinen, mutta vaimennus siis 8db ja oikea arvohan selviää mittaamalla, tai sitten hakee paikallisesta tv-liikkeestä useamman eri vaimennuksella olevan haaroittimen lainaan.
http://www.finnsat.fi/product/218/haaroitin-yhteen-5-1000-mhz-10512-db-teleste
Käyttäjätaso 1
helento1 kirjoitti:

Yksi syy pätkimiseen voi olla myös liian voimakas signaali joka yliohjaa kaapelimodeemia. Täälläpäin paransivat muutama vuosi sitten verkkoa ja minulla alkoi kanssa pätkimään modeemi jatkuvasti. Tein vikailmoituksen ja kaveri tuli sitten mittailemaan verkkoa ja totesi signaalin olevan liian voimakas. Asentaja laittoi sitten haaroittimen, jossa on 8dB:n vaimennus modeemille ja sen jälkeen ei ole enää pätkinyt.

Haaroitin on tämän näköinen, mutta vaimennus siis 8db ja oikea arvohan selviää mittaamalla, tai sitten hakee paikallisesta tv-liikkeestä useamman eri vaimennuksella olevan haaroittimen lainaan.
http://www.finnsat.fi/product/218/haaroitin-yhteen-5-1000-mhz-10512-db-teleste



Hmm...tätä en tullutkaan ajatelleeksi. Täällä tosiaan tulee talon kellariin kuitu, joka päätetään kellarissa kuitu-koaksi-solmuun ja siitä sitten koaksia pitkin asuntoihin tähtiverkkona. Sisäverkon koaksit ovat vielä hyvin häiriösuojattua paksua ulkokäyttöönkin soveltuvaa koaksia, joten vaimennusta ei sisäverkossa ole paljoa. Modeemi on vielä kiinni asunnon "ensimmäisessä" antennirasiassa, joten signaali siinä on varmasti vahvempi verrattuna muiden huoneiden "jatkettuihin" antennirasioihin. Täytyy kokeilla vaimennusta haaroittajalla, jos alkaa taas tökkiä. T-haaroitin antennirasiassa jo onkin, jotta saan samasta rasiasta kaksi lähtöä. T-haaroitin lienee vaimentavan 2-3 db:n luokkaa?
Käyttäjätaso 1
Tutkin tarkemmin tuota Arriksen lokia. Säännöllisesti päivittäin tulee T3 ja T4 timeout virheitä, joka viittaisi tutkimuksieni mukaan lähtevien kanavien liian suureen häiriöön. Asiasta on pohdintaa esim. seuraavalla foorumilla:

http://forums.timewarnercable.com/t5/Connectivity/T3-TImeout-Errors-Solution/td-p/5395

"T3 timeout errors are caused by too much noise signal on the upstream channel."

Juttua myös täällä:

http://forums.timewarnercable.com/t5/Connectivity/Internet-dropouts-reboots-T3-T4-timeouts/td-p/69615

Ciscon EPC3928 ilmeisesti kyykkää ja boottaa itsensä automaattisesti näissä timeout-tilanteissa. Arris ei boottaa itseään, mutta välillä on havaittavissa hidastelua ja latenssien kasvua. Nämä pätkimis- ja jumitusongelmat eivät astuneet kuvaan heti talojakamon uuden kuitu-koaksisolmun asennuksen jälkeen (tehtiin syksyllä 2016), vaan ongelmat ilmestyivät vasta nyt kevään 2017 aikana.

Tietääkö joku, pääseekö Cisco EPC3928 lokia tutkimaan jotain kautta? Käyttöliittymässä ei ainakaan minulla ole mitään lokiosiota. Tutkimalla modeemien kanavien käytöstä, voidaan havaita, että välillä Ciscon 8 tulevasta kanavasta kaksi häviää. Arriksen tulevat 22 kanavaa pysyvät ylhäällä, mutta välillä 8 lähtevästä kanavasta yksi tippuu.

Jos olen oikein ymmärtänyt, T3-virhe tulee, kun modeemi ei saa kuittausta keskuksesta 1-2 sekunnin sisällä ja T4-virhe, kun aikaa tähän blackouttiin kuluu 3-4 sekuntia tai enemmän.

Lähtevien kanavien lähetysteho on molemmilla modeemeilla noin 45 dBmV luokkaa, kun maksimi, jolla modeemit yleensä toimivat ovat 51-52 dBmV, joten marginaalia vielä on, eikä modeemin tarvitse puskea ylöspäin täydellä teholla. Tosin miklu45:n lähettämästä kuvasta näkee, että siellä modeemin lähetysteho on aivan tapissa. Hänellä ei ole kuitenkaan mitään 1Gbit/s pilottia menossa, joten jakamotekniikkakaan tuskin on sama.

Täytyy alkaa taas miettiä, keneen olen yhteydessä. Varmaan täytyy taas soitella taloyhtiölaajakaistasopimuksien aluepäällikölle ja sitten vielä vikapalveluun. Kaipa tämä tästä joskus ehkä kenties saatetaan kuntoon saada :)
Käyttäjätaso 1
Nostetaan tätä taas ylös tovin hiljaiselon jälkeen. Olin sähköpostitse yhteydessä Elisaan ja tällä kertaa taloyhtiölaajakaistan aluemyyntipäällikköön tiedustellakseni, olisiko hänellä mitään tietoa tämän pilotin etenemisestä. Tässä sitten selvisi, että aluemyyntipäällikkö on vaihtunut. Selostelin asiaa ja historiaa uudelle aluemyyntipäällikölle ja tiedustelin, onko tietoa, milloin uusia nopeuksia voisi ottaa laajemmin käyttöön talossamme. Sain vastaukseksi vain, että "eikös teillä saa ainakin 100 megan liittymän", johon kirjoitin liirumlaarumit vielä asiasta tarkemmin. Tämän jälkeen mitään vastausta ei enää tullut. Taitaa olla loputonta David vs. Goljattia, että ajatus luovuttamisesta on jo käynyt enemmän kuin lähellä.

Kysytään nyt vielä tätä kautta palstatiimiläisiltä / elisalaisilta, onko näistä kaapelimodeemilla 1Gbit/s piloteista ja uusien nopeuksien ottamisesta laajemmin käyttöön mitään uutta tietoa?

Tämä alkaa jo vaikuttaa samalta tervassa tarpomiselta kuin ipv6 käyttöönotto ja kiinteiden yhteyksien lähtevän kaistan nopeuksien jalkoihin jääminen. Mobiilipuoli se vain kiireisenä pitää ja paukkuja ei edelleenkään jaeta tasapuolisesti kiinteälle ja mobiilille. Kohtapuoleen alatte varmasti myydä hyväuskoisille peruskuluttajille parannettua LTE:tä ja LTE-A CA:ta 5geenä, vaikka uutta 3500Mhz taajuutta ei ole vielä edes standardoitu.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3
Nanonano kirjoitti:

Kysytään nyt vielä tätä kautta palstatiimiläisiltä / elisalaisilta, onko näistä kaapelimodeemilla 1Gbit/s piloteista ja uusien nopeuksien ottamisesta laajemmin käyttöön mitään uutta tietoa?



Kyllä on tarkoitus tuoda 1Gbit/s kaapelimodeemiliittymät myyntiin sellaisilla alueilla, joilla nopeus oikeasti voi toteutua eli ovat uudempaa "CMTS-tekniikkaa". Valtakunnallisesti samanaikaisesti ei tule joka paikkaan tarjolle, vaan sitä mukaa, kun valmiuksia on.
Käyttäjätaso 1
sakarialanne kirjoitti:

Kyllä on tarkoitus tuoda 1Gbit/s kaapelimodeemiliittymät myyntiin sellaisilla alueilla, joilla nopeus oikeasti voi toteutua eli ovat uudempaa "CMTS-tekniikkaa". Valtakunnallisesti samanaikaisesti ei tule joka paikkaan tarjolle, vaan sitä mukaa, kun valmiuksia on.



Kiitos tästä tiedosta. Mukava kuulla, että asia vihdoin etenee jotenkin, kun tähän saakka asiasta tiedustelu on ollut lähinnä yksinpuhelua. Toivottavasti uusien nopeuksien myötä myös lähtevät nopeudet nousevat ja symmetrisoituvan saapuvien nopeuksien kanssa. Moni olisi varmasti kiinnostunut myös matalemmista symmetrisiä nopeuksia tyyliin 50/50 ja 100/100.
Käyttäjätaso 2
sakarialanne kirjoitti:

Nanonano kirjoitti:

Kysytään nyt vielä tätä kautta palstatiimiläisiltä / elisalaisilta, onko näistä kaapelimodeemilla 1Gbit/s piloteista ja uusien nopeuksien ottamisesta laajemmin käyttöön mitään uutta tietoa?



Kyllä on tarkoitus tuoda 1Gbit/s kaapelimodeemiliittymät myyntiin sellaisilla alueilla, joilla nopeus oikeasti voi toteutua eli ovat uudempaa "CMTS-tekniikkaa". Valtakunnallisesti samanaikaisesti ei tule joka paikkaan tarjolle, vaan sitä mukaa, kun valmiuksia on.



Eikö näitä päivityksiä ole tehty jo koko tämän vuoden ainakin eli valmiuksia varmastikin on?
En äkkiseltään tiedä yhtään paikkaa missä olisi silti myynnissä taikka olisi edes valtakunnallisessa palvelukuvauksessa.

Onhan näitä puhuttu jo parin vuoden ajan. Uskon kun näen :( Hieman pettynyt itse ainakin tähän tuotantoonvienti tahtiin kun useamman vuoden perässä jo kilpailijoita eikä vieläkään loppua näy. Taitaa Elisalla olla aivan liian kankea yhtiörakenne kilpailijoihin verrattuna.

Kuvastaa hyvin Elisan toimintaa, ettei toinen tiedä, mitä toisaalla puuhataan kun edes alueen päälliköt ei ole kartalla toiminnasta.
Käyttäjätaso 1
Haluavat lanseerata uudet nopeudet varmasti alueittain kerralla yhtenäistäen ensin talojakamoiden romppeet ja mitään kiirettä ei ole ollut, koska kilpailija on jo ehtinyt ennen, joten ykkössijaa ja siten markkinointietua ei voi enää saavuttaa. Kilpailu ei ole saatavuusalueen sisäistä. Kiinteät yhteydet eivät ole varmasti katteeltaan mobiilin tasolla jne.

Tämä ei silti selitä mitenkään Elisan huonoa tiedonkulkua ja/tai haluttomuutta informoida asiakasta säännöllisesti ja jämptisti projektin edetessä. Tähän ei ole ehkä edes haluttu mitään dedikoitua työntekijää hoitamaan asiakassuhteita (pilottikohteet) ja taloyhtiölaajakaistamyyntipäälliköille on sanottu, että keskitytte vain uusien asiakkaiden hankintaan ja uusien sopimuksien syntymiseen, ette jo olemassaolevien palvelemiseen. Kaiken tiedon olen joutunut pumppaamaan ja sitä on tipahdellut yksi sieltä toinen täältä. Noh nämä muistetaan sitten, kun tulee taas aika kilpailuttaa sopimuksia. Kellariin tulee kuitenkin myös kahden muun firman kuidut. Tai no saimme Elisan kuidun taloon veloituksetta tätä pilottia varten taloyhtiösopparin teon kyljessä, liekö hinta sitten huono tiedonkulku, se jää arvailujen varaan.

Vastaa

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)