Koko Suomen laajuinen ongelma CA:ssa


Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
  • Primusmaisteri
  • 722 kommenttia
Pari-kolme viikkoa sitten havaitsin kotiseutuni LTE-tukiasemassa Carrier Aggregation - toiminnon häiriön. Pitkällisen selvittelyn jälkeen syyllinen löytyi. Virheellinen tukiasemaohjelmiston päivitys. Asia korjattiin kuntoon.

Kuitenkin vikaantuneita tukiasemia on ympäri Suomen. Oulun seudulla, Lahdessa ainakin Launeella 2kpl ja Sokoksen katolla yksi. Muita en ole ehtinyt ajotesterillä mitata, kun tuo kuitenkin on Elisan tehtävä pitää verkkoa kunnossa.

Lahden häiriöistä myös mainitsin, mutta niille ei ole ilmeisesti tehty yhtikäs mitään. Ainakaan tänään ei kertaakaan ajotesterissä CA mennyt päälle taikka puhelimessa 4G+ symboli.

Toivottavasti Elisa kojaisi valtakunnan laajuisen häiriönsä, kurjaa kun ei kalliit ominaisuudet toimi.

Lisätietoja täällä: https://bbs.io-tech.fi/threads/cellmapper.532/page-7

87 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Sanotaan vielä, ettei ole päätelaitevika, kun samat laitteet toimivat toisaalla sekä kilpailijan verkossa täysin oikein.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Heippa :)
Välitän viestiäsi tästä eteenpäin. Itse en sen tarkemmin nyt osaa ottaa kantaa mahdollisiin korjauksiin tms. :)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Tästä olin yöllä puhelimitse vikapalveluun yhteydessä. Sitä kautta lähti asia vireille. Hälyyttävää on se, ettei Elisa huomaa itse vikailevia siteja vaan raportointi jää asiakkaan vastuulle. Maksatte laitetoimittajalle kovaa summaa tekniikasta, joka ei toimi! Hälyyttävää on myös se, että asiakasta kyllä laskutetaan sellaisesta, joka ei vekossa ole edes toimimassa.

Jokaisen kannattaa katsoa onko 4G+ merkki kadonnut puhelimen ruudulta alueilla, joilla se ennen oli ---> tikettiä vetämään.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Purnipsi kirjoitti:

Jokaisen kannattaa katsoa onko 4G+ merkki kadonnut puhelimen ruudulta alueilla, joilla se ennen oli ---> tikettiä vetämään.



Nokialla, Tampereella, Pirkkalassa, Hämeenlinnassa, Helsingissä ja Espoossa käydessäni tässä viimeisten 4-5 päivien aikana, ei ole mihinkään 4G+ symboli kadonnut luuristani (S7 Edge).
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
sakarialanne kirjoitti:

Purnipsi kirjoitti:

Jokaisen kannattaa katsoa onko 4G+ merkki kadonnut puhelimen ruudulta alueilla, joilla se ennen oli ---> tikettiä vetämään.



Nokialla, Tampereella, Pirkkalassa, Hämeenlinnassa, Helsingissä ja Espoossa käydessäni tässä viimeisten 4-5 päivien aikana, ei ole mihinkään 4G+ symboli kadonnut luuristani (S7 Edge).

Se on hyvä, jos siellä päin toimii. Vaan ei Lahden seudulla eikä Oulun seudulla ole aina toiminut, eikä kotikunnassanikaan virheellisen tukiasemaohjelmiston vuoksi. Kaiken lisäksi osassa saman tukiaseman sektoreista CA voi olla päällä mutta osassa ei. Eri lähteistä olen nyt varman tiedon saanut, että ongelmaa on verkossa eikä sitä automaatit ilmoittele. Lahden aivan keskusta (torin seutu) sekä Launeen seutu ovat ainakin ongelman vaikutuspiirissä.

Tuttu Oulun suunnalta (iobbs) on saman havainnut tapahtuneen, mystisesti CA katoaa osasta sektoreista eikä palaa.

Kuulemma on virransäästön kannalta normaalia, että yöksi voi tukiasemassa 2G ja CA mennä lepotilaan, mutta sen pitäisi palautua päivän ajaksi.
Käyttäjätaso 7
sakarialanne puhuu Nokiasta, Tampereesta, Pirkkalasta, Hämeenlinnasta, Helsingistä ja Espoosta ja Purnipsi Lahdesta , Oulusta ja kotikunnastaan (?). Noilla paikkakunnilla CA joko toimii tai ei toimi. Osittain ainakin.

No kumpikaan ei tiedä eikä kerro muista paikkakunnista kuin edellä mainitut eli puheet koko maan kattavasta viasta ovat todistamatta. Toki mahdollistahan sekin on , mutta epätodennäköistä. Mikäli vika on tullut tukiasemien softapäivityksessä kuten Purnipsi kertoo , niin niitä tuskin ajetaan kaikkiin tukiasemiin kerralla , vaan ensin muutamaan rajoitetusti ja sitten testaillaan toimivuutta ja loput päivitetään sitten myös erissä mikäli testeissä ei ole ilmennyt korjattavaa.

Toivotaan , että kyse tosiaankin on rajatusta viasta ja ei ole kyse valtakunnanlaajuisesta ongelmasta. No eipä kai CA ole edes valtakunnanlaajuisesti käytössäkään , ei ainakaan kuuluvuuskartan mukaan. :D
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Sokrates kirjoitti:

sakarialanne puhuu Nokiasta, Tampereesta, Pirkkalasta, Hämeenlinnasta, Helsingistä ja Espoosta ja Purnipsi Lahdesta , Oulusta ja kotikunnastaan (?). Noilla paikkakunnilla CA joko toimii tai ei toimi. Osittain ainakin.

No kumpikaan ei tiedä eikä kerro muista paikkakunnista kuin edellä mainitut eli puheet koko maan kattavasta viasta ovat todistamatta. Toki mahdollistahan sekin on , mutta epätodennäköistä. Mikäli vika on tullut tukiasemien softapäivityksessä kuten Purnipsi kertoo , niin niitä tuskin ajetaan kaikkiin tukiasemiin kerralla , vaan ensin muutamaan rajoitetusti ja sitten testaillaan toimivuutta ja loput päivitetään sitten myös erissä mikäli testeissä ei ole ilmennyt korjattavaa.

Toivotaan , että kyse tosiaankin on rajatusta viasta ja ei ole kyse valtakunnanlaajuisesta ongelmasta. No eipä kai CA ole edes valtakunnanlaajuisesti käytössäkään , ei ainakaan kuuluvuuskartan mukaan. :D

En kauheasti ole matkustellut, kun ei viitsi polttoainetta uhrata siihen, mikä on Elisan tehtävä. Hälyyttävää on se, että vikaa on niin laajaltikin kuin Oulun seutu, Lahti ja sen ympäristö+40km. Kotikunnassani asia on kunnossa. Olen yrittänyt saada tuttuja ympäri Suomen seurailemaan asiaa muttei helppoa ole saada joukkoja mittaamaan tuota.

Yhdessäkään paikassa ei vikaa tulisi niin vain olla ja ilmestyä ja pitäisi verkon hallintaan hälyyttää ettei CA toimi. Kaksi eri vikaheppua ja joku muukin verkkoa hallinnoiva (ei elisan) ovat kertoneet, ettei ca:n viat aina hälyyttele. Se on ihmetystä ja epäluottamusta herättävää. Eikö teillä ole sellaista lisenssiä NSN:ltä että hälyyttäisi? Ainoa keino saada jotain tapahtumaan on kirjoitella alan foorumeilla.

CA:ta on rutkasti ympäri Suomen, alkaa olla pienillä paikkakunnillakin.
Käyttäjätaso 7
Purnipsi kirjoitti:

.CA:ta on rutkasti ympäri Suomen, alkaa olla pienillä paikkakunnillakin.



Joo lukumääräisesti paikkoja alkaa olla , mutta maantieteellisesti peitto kartan mukaan on vähäistä , jos peittokartta paikkansa pitää. Niitä CA-alueita on vain taajamissa.

https://elisa.fi/kuuluvuus/
Käyttäjätaso 1
Voin itsekin vahvistaa, että ainakin Tornion ja Kemin alueella olen törmännyt useisiin LTE-A tukiasemiin, joissa CA ei kytkeydy päälle, vaikka kuinka dataa liikkuu puhelimen kautta. Myös Iisalmessa ja Oulussa havainnut vastaavaa ongelmaa. Kuuluvuuskartan mukaan ovat LTE-A tukiasemia ja niissä on pääasiassa ollut yhteensä 6 solua.

Kemissä yksi tällainen ongelma korjaantui, kun siihen tukiasemaan (eNB ID 1061) lisättiin 800 MHz taajuus 1800 MHz ja 2600 MHz rinnalle. Tässä tapauksessa CA ei kytkeytynyt ollenkaan päälle solun 5 (2600 MHz) kuuluvuusalueella, mutta kytkeytyi saman tien päälle solujen 4 ja 6 kuuluvuusalueella.

Eikö Elisalla todellakaan ole mitään keinoa havaita, onko tukiasemissa CA toiminto jostakin syystä kytkeytynyt pois päältä. Todella huolestuttavaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Elisalla ei ole verkonlaajuista vikaa Carrier Aggregation –toiminteeseen liittyen. Tutkimme esille tulevat tapaukset erikseen ja käynnistämme tarvittavat toimenpiteet, mikäli käy ilmi että kyse on vikaantumisesta. Eli mikäli tällaista epäilee, kannattaa lähestyä vikapalvelua puhelimitse (010 190240, pvm /mpm), tai palstan kautta (https://elisa.fi/palstatiimi) yksityisviestillä.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
eBin kirjoitti:

Elisalla ei ole verkonlaajuista vikaa Carrier Aggregation –toiminteeseen liittyen. Tutkimme esille tulevat tapaukset erikseen ja käynnistämme tarvittavat toimenpiteet, mikäli käy ilmi että kyse on vikaantumisesta. Eli mikäli tällaista epäilee, kannattaa lähestyä vikapalvelua puhelimitse (010 190240, pvm /mpm), tai palstan kautta (https://elisa.fi/palstatiimi) yksityisviestillä.

Vastustan tässä sitä, että vian etsintä on asiakkaan vastuulla. Teidän järjestelmät pitäisivät tälläisestä viasta ilmoittaa, maksatte NSN:lle satumaisia hintoja lisensseistä ja mm. CA:sta. Varmasi itsekin haluaisitte vastinetta rahalle, joka kuitenkin asiakkailta laskutetaan. Vika on kuitenkin laajalla oleva, kun ympäri Suomen on häiriötä jo nyt havaittu. Teidän pitäisi manuaalisesti käydä jokainen CA saittu läpi ja lokista tutkia, onko CA oikeasti toiminnassa.

IT-alalla on vakiintunut n. 90€ tuntitaksa. Alankin tästä eteenpäin laskuttamaan Elisaa palveluistani (Matkapuhelinverkon vianmäärityksestä). Mielestäni kohtuullinen hinta alkavalta tunnilta. Työ kuuluisi teille, voitte toki palkata minut mittailemaan ja testaamaan verkkoa. Vaikka sivutyönä, aikaa kyllä on.

Päivystysaspan kanssa on ihan mukava asioida, koska siellä aivan valtaisa tietotaito, eikä tarvitse vääntää rautalangasta. Kerran kun soitin tavallisen aspan aikaan, niin ei tekninen tuki ymmärtänyt ollenkaan mikä on CA taikka LTE-A. Alappa siinä kertomaan tuosta viasta, kun ensin saat kouluttaa teknisen tuen matkapuhelinverkkojen perusteihin.

Jonkin verran olen tietoinen mm. matkapuhelinverkkojen operoinnista. Erittäin hälyyttävää ja epäluotettavaa toimintaa Elisalta, kun CA-ongelmaa ei aktiivisesti olla kiinnostuneita selvittämään eikä mikään järjestelmä tuosta varoita. Pitää oikeasti harkita, onko enää edellytyksiä jatkaa asiakassuhdetta. Tähän asti kaikki on sujunut loistavasti, joten tässä ollaan erittäin pettyneitä Elisan "rapatessa roiskuu"-toimintatapaan.
Käyttäjätaso 1
Ilmoitin Palstatiimille nyt näin alkuun ainakin kahdesta toimimattomasta LTE-A tukiasemasta. Saa nähdä tapahtuuko mitään. Toivottavasti, onhan se tämäkin harrastus ilmoitella näistä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Purnipsi kirjoitti:

eBin kirjoitti:

Elisalla ei ole verkonlaajuista vikaa Carrier Aggregation –toiminteeseen liittyen. Tutkimme esille tulevat tapaukset erikseen ja käynnistämme tarvittavat toimenpiteet, mikäli käy ilmi että kyse on vikaantumisesta. Eli mikäli tällaista epäilee, kannattaa lähestyä vikapalvelua puhelimitse (010 190240, pvm /mpm), tai palstan kautta (https://elisa.fi/palstatiimi) yksityisviestillä.

Vastustan tässä sitä, että vian etsintä on asiakkaan vastuulla. Teidän järjestelmät pitäisivät tälläisestä viasta ilmoittaa, maksatte NSN:lle satumaisia hintoja lisensseistä ja mm. CA:sta. Varmasi itsekin haluaisitte vastinetta rahalle, joka kuitenkin asiakkailta laskutetaan. Vika on kuitenkin laajalla oleva, kun ympäri Suomen on häiriötä jo nyt havaittu. Teidän pitäisi manuaalisesti käydä jokainen CA saittu läpi ja lokista tutkia, onko CA oikeasti toiminnassa.

IT-alalla on vakiintunut n. 90€ tuntitaksa. Alankin tästä eteenpäin laskuttamaan Elisaa palveluistani (Matkapuhelinverkon vianmäärityksestä). Mielestäni kohtuullinen hinta alkavalta tunnilta. Työ kuuluisi teille, voitte toki palkata minut mittailemaan ja testaamaan verkkoa. Vaikka sivutyönä, aikaa kyllä on.

Päivystysaspan kanssa on ihan mukava asioida, koska siellä aivan valtaisa tietotaito, eikä tarvitse vääntää rautalangasta. Kerran kun soitin tavallisen aspan aikaan, niin ei tekninen tuki ymmärtänyt ollenkaan mikä on CA taikka LTE-A. Alappa siinä kertomaan tuosta viasta, kun ensin saat kouluttaa teknisen tuen matkapuhelinverkkojen perusteihin.

Jonkin verran olen tietoinen mm. matkapuhelinverkkojen operoinnista. Erittäin hälyyttävää ja epäluotettavaa toimintaa Elisalta, kun CA-ongelmaa ei aktiivisesti olla kiinnostuneita selvittämään eikä mikään järjestelmä tuosta varoita. Pitää oikeasti harkita, onko enää edellytyksiä jatkaa asiakassuhdetta. Tähän asti kaikki on sujunut loistavasti, joten tässä ollaan erittäin pettyneitä Elisan "rapatessa roiskuu"-toimintatapaan.



"Tutkimme esille tulleet tapaukset" ei välttämättä kuitenkaan tarkoita sitä, että tässä täysin ollaan asiakkaiden ilmoitusten varassa. :) Muullakin tavalla voi häiriötilanteita tulla esille.
Mutta kiitos kaikille, jotka asiasta viitsivät ilmoitella. Mikään pakkohan tätä ei kuitenkaan ole tehdä. :)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Päätin kuitenkin mittailla paikkakunnan (Orimattila) CA-saitteja. Jopas löytyi heti kaksi osittain toimimatonta. Privaviestissä lisätietoja.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Koska ei voi muokata, uusi viesti. Ilmeisesti jotain säästötoimia, ettei kaikissa tukiasemissa ole CA joka solussa käytössä vaikka valmius olisi. Höh, typerää moinen rajoittaminen. Sen osalta asia nyt selvä, ei ole vika vaan ominaisuus.
Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +2
Juuri tulleen tiedon mukaan tänne nyt päivittelen tilanteeseen infoa :) Eli tosiaan osa LTE CA -tukiasemista on otettu toistaiseksi pois CA-toiminnallisuudesta verkon optimoinnin vuoksi. Lahdessa ollaan tällä hetkellä jo palauttelemassa toimintaa päälle.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Patomiäs kirjoitti:

Juuri tulleen tiedon mukaan tänne nyt päivittelen tilanteeseen infoa :) Eli tosiaan osa LTE CA -tukiasemista on otettu toistaiseksi pois CA-toiminnallisuudesta verkon optimoinnin vuoksi. Lahdessa ollaan tällä hetkellä jo palauttelemassa toimintaa päälle.

Optimointi on tässä mielessä outo käsite, sillä sitä on jatkunut mitä ilmeisemmin pari kuukautta. Ainakin puolitoista. Pikemminkin käyttäisin nimitystä ROI(Return of investment)-laskelmointi, johon voidaan mennä jos datalle ei ole tarpeeksi kysyntää, niin kapasiteettia, palvelua whatever voidaan supistaa. Mielestäni tässä on kyse tuosta. Onhan toki CA-lisenssistäkin säästäminen keino säästää ja samalla tuottaa Hintasaarnaaja-mainoksia Jenkeissä.
Patomiäs kirjoitti:

Juuri tulleen tiedon mukaan tänne nyt päivittelen tilanteeseen infoa :) Eli tosiaan osa LTE CA -tukiasemista on otettu toistaiseksi pois CA-toiminnallisuudesta verkon optimoinnin vuoksi. Lahdessa ollaan tällä hetkellä jo palauttelemassa toimintaa päälle.


Oulussa ei toimi nopea lte-a kuin Kirkkokatu 3 Lapland Hotellin luona, kelaa yli 165Megaa ja lähetysnopeus on 35Megaa. . . Muualla 50Megaa on maksimi
Käyttäjätaso 1
Patomiäs kirjoitti:

Juuri tulleen tiedon mukaan tänne nyt päivittelen tilanteeseen infoa :) Eli tosiaan osa LTE CA -tukiasemista on otettu toistaiseksi pois CA-toiminnallisuudesta verkon optimoinnin vuoksi. Lahdessa ollaan tällä hetkellä jo palauttelemassa toimintaa päälle.


Jos tilanne on tämä, niin toivottavasti myös joka puolella Suomea eikä pelkästään Lahdessa. Mutta tosiaan tätä on jatkunut jo ainakin pari kuukautta, niin mikä lie totuus tämän asian suhteen. Tosiaan itsekin sain Elisalta vastauksen, että näitä CA toimintoja on tarkoituksella kytketty pois päältä (taustalla "tekniset / kustannussyyt") joidenkin LTE-A tukiasemien tietyistä solupareista/sektoreista, ja että näitä voidaan vaihdella tarpeen mukaan.

Laitoin myös kyselyä, miksi kahdessa mainitsemassani esimerkkitukiasemassa ne näkyvät Elisan kuuluvuuskartassa LTE-A tukiasemina jokaiseen kolmeen suuntaan (4G+ kuuluvuusalueesta voi nähdä myös solujen suuntaukset), vaikka kummassakin tukiasemassa yhdessä sektorissa CA toiminto ei ole ollut päällä pitkään aikaan.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Haluamme tottakai tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista verkkotekniikkaa. Jos havaitsette paikkoja, joissa CA on aiemmin toiminut eikä enää toimi, ja koette että toiminnallisuudesta olisi paljon hyötyä (esim. kotiosoite, työpaikka yms) niin toivomme että ilmoittaisitte näistä meille yksityisviestillä: http://elisa.fi/palstatiimi jotta voimme tarkistaa tukiaseman tilanteen aina tapauskohtaisesti. :)
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3
Tuohon kuuluvuuskartta-asiaan liittyen, kuuluvuuskartalla 4G+:na näkyvät solut/sektorit ovat CA-kykyisiä ja jos tarpeeksi CA-kykyistä liikennettä tulee soluun/sektoriin, CA-ominaisuus otetaan käyttöön. :)
Käyttäjätaso 7
Red kirjoitti:

Tuohon kuuluvuuskartta-asiaan liittyen, kuuluvuuskartalla 4G+:na näkyvät solut/sektorit ovat CA-kykyisiä ja jos tarpeeksi CA-kykyistä liikennettä tulee soluun/sektoriin, CA-ominaisuus otetaan käyttöön. :)


Ehe. Vai pitääkö nykyään sanoa LOL. Siis 4g+ -alue tarkoittaa potentiaalista eikä suinkaan olemassa olevaa kuuluvuutta. No ei kai tämä ole sen enempää asiakkaan huijaamista kuin 3g-verkon mainostaminen 42 megan nopeudella?
Käyttäjätaso 7
kv36 kirjoitti:

Red kirjoitti:

Tuohon kuuluvuuskartta-asiaan liittyen, kuuluvuuskartalla 4G+:na näkyvät solut/sektorit ovat CA-kykyisiä ja jos tarpeeksi CA-kykyistä liikennettä tulee soluun/sektoriin, CA-ominaisuus otetaan käyttöön. :)


Ehe. Vai pitääkö nykyään sanoa LOL. Siis 4g+ -alue tarkoittaa potentiaalista eikä suinkaan olemassa olevaa kuuluvuutta. No ei kai tämä ole sen enempää asiakkaan huijaamista kuin 3g-verkon mainostaminen 42 megan nopeudella?



Jassoo. :D:D

Aina vain villimmäksi menee asiakkaiden sumutus. Pitäisiköhän asiasta tehdä ilmoitus kuluttajaviranomaisille.

Minusta on kyse harhaanjohtavasta markkinoinnista , jos kuuluvuuskartoissa luvataan CA:n toimivuus ja asiakas sen perusteella tekee hankintapäätöksen saaden kuitenkin ihan vallan muuta kuin mitä kuvitteli.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +2
Samalla logiikallahan kuuluvuuskartan voisi vaihtaa sellaiseksi, että joka paikassa nopeus olisi min. 5 Mbit/s.
Käyttäjätaso 7
kimppikoo kirjoitti:

Samalla logiikallahan kuuluvuuskartan voisi vaihtaa sellaiseksi, että joka paikassa nopeus olisi min. 5 Mbit/s.


Ei kun kuuluvuuskarttaan voisi laittaa joka paikkaan - tai ainakin puoleen maata - potentiaaliseksi nopeudeksi 450 Mbps. Tolppiin lisätään kyseinen ominaisuus, kunhan alueille tule riittävästi potentiaalisia käyttäjiä...