Kysymys

3G liittymät ja dataliikenne


  • Satunnainen osallistuja
  • 16 kommenttia
Puhelin ja mobiililaajakaista löytää verkon moitteetta ja rekisteröityy siihen, soittaa voi, kuuluvuutta löytyy. Mobiililaajakaistan Mobile Partner kertoo että löytyy 5:llä palkilla WCDMA ja yhteyden saan. Mitään dataa ei kuitenkaan liiku yhtään mihinkään. Ulos menee pari kiloa ja takaisin ei tule mitään. Ei yhtään mitään. Ei mokkulassa eikä kännykässä.

Soneran liittymä toimii moitteetta, jota nytkin käytän, onko kukaan muu havainnut tälläistä tänään ? Eilen asia alkoi satunnaisella pätkäyksillä. 

Elisan häirikökartassa ei näy mitään ongelmia. Liittymät ovat siis Satakunnan alueella.

22 kommenttia

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä hpguru on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki +3
Moikka!

Asiasta kannattaa tehdä pikaisesti häiriöilmoitus, jotta Elisan häiriöpalvelu voisi ongelmanratkaisuun tarttua.

(09) 4243 0456
ma-pe klo 8-19, la klo 10-16.30, häiriöilmoitukset 24/7

Vähemmän jonoa vikailmoituspuolella on klo 20-06. Eli siis yön aikana.

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä KoTe60 on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki
Luultavasti tukiasema sekaisin dataliikenteen osalta, eli kannattanee soitella vikailmoitus. Pari viikkoa sitten oli itselläni sama homma, ja sekoilu kesti n. 10 tuntia. Vaatineeko tukiasema sen paljon puhutun resetin.

Häiriökarttaan tulee yleensä merkintöjä, jos alueelta tulee useampia ilmoituksia ongelmista. Ja ilmoituksia tulee aina enemmän, jos puhepuoli reistaa, joten datapuolen häiriöt näkyvät kartalla pidemmällä viiveellä.

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä KoTe60 on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki

Sydeemi kirjoitti:

Jaa, että häiriökartta onkin häiriöilmoituskartta. Luulin että karttaan päivittyy automaattisesti viat, kun "toimintaohjeessa" noin lukee:

1. Tarkista kartasta onko alueellasi Elisan ja Saunalahden palveluihin vaikuttava huoltotyö tai häiriö.:smileyhuh:

Ei ihan noin (ilmeisesti), vaikkei noita mekanismeja tunnekaan. Enemmänkin lienee kyse siitä, että datapuolen reistaillessa jokin yksittäinen ilmoitus ei aiheuta kovinkaan paljon toimenpiteitä operaattorin taholta. Voidaan vilkaista joltakin konsolilta, että tukari toimii normaalisti ja that's it. Ja aina ensimmäisenä epäillään, että ilmoittajan laitteissa on vikaa. 

Kun puheliikenteessä on jollakin alueella häikkää, ilmoituksia tulee takuuvarmasti enemmän, mikä myös operaattorille on selkeä viesti, että jotain vikaa on. Mutta tässäkin vaikuttaa häiriöpaikka: Kattavan verkon alueella saattaa jokin toinen tukiasema "korvata" vikaantuneen, eikä kaikki alueen käyttäjät edes huomaa vikaa olevan siinä "omassa" tukarissa. Datayhteydet tuollakin alueella saattavat heikentyä joillakin käyttäjillä ja joillakin "tumppautua" kokonaan, koska ikinä tukiaseman/solun koko alue ei ole toiminnaltaan samanlainen.

Kyllä asiakkaat ovat aina hyviä valvojia verkkovioille. Kysyjän kuvailema tilanne (päätelaite on verkossa ja lähettää, takaisin ei tule mitään) näyttää useiden kokemusten perusteella olevan vikatilanne, joka ei ainakaan selkeästi näy operaattorille. Aikaisemmin tuollaisessa tilanteessa ei ainakaan yksi puhelinsoitto riittänyt; toivottavasti operaattori on jotain oppinut.  

Aamulla tein vikailmoituksen vähän ennen kahdeksaa. Töistä kotiin tullessa tilanne on edelleen sama, kartalla ei näy että tässä olisi lähelläkään ongelmia. Soitin jälleen tukeen josta kerrottiin että tekemäni vikailmoitus näkyy mutta asia ei ole vielä ratkennut. Oletan että asialle ei ole tehty yhtään mitään.

Työkaverin kanssa juttelin joka on toisesta kaupungista mutta myös kokenut samanlaisia ongelmia, siellä nimenomaan auttoi tukiaseman resetointi tms ja homma alkoi toimia. Hänellä oli Sonera. Työ hoitui 15 minuutin sisällä ilmoituksesta.

Tähän voisi lisätä että tämä illemmalla puhelimeen vastannut henkilö ei selvästikkään ollut kiinnostunut tilanteestani missään määrin oikeastaan. Sen kyllä kuulee kun kuunnellaan. 

Kirjoitin oma.saunalahti.fi sivulta (vikailmoitus numeron kera) viestin vielä että olisi kiva jos edes kerrottaisiin missä mennän. Kello on 00:03 ja mitään ei ole tapahtunut edelleenkään. Ei toimi, ei viestejä, ei mitään.

Tekisi tavallaan mieli soittaa aamulla ja kysyä tilannetta mutta en tiedä haluttaako jos siellä on yhtä paljon asiasta kiinnostunut ihminen vastassa taas... :(

Käyttäjätaso 1

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä Arnold on saanut muilta palstalaisilta.

edit: Ääh, olkoon. Sitä vaan, että itse olen kyllä kaikkien firmojen kanssa tottunut päivistä - viikkoihin -käsittelytahtiin. Valitettavasti yhä hitaammaksi näyttävät käyvän. Saman päivän aikana asioiden käsittely vaatisi kyllä melkoista henkilöstöäkin varmaan, tosin työttömiä maassa riittää.

Käyttäjätaso 3

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä Tomahaukki on saanut muilta palstalaisilta.

mpelt kirjoitti:

Kirjoitin oma.saunalahti.fi sivulta (vikailmoitus numeron kera) viestin vielä että olisi kiva jos edes kerrottaisiin missä mennän. Kello on 00:03 ja mitään ei ole tapahtunut edelleenkään. Ei toimi, ei viestejä, ei mitään.

Tekisi tavallaan mieli soittaa aamulla ja kysyä tilannetta mutta en tiedä haluttaako jos siellä on yhtä paljon asiasta kiinnostunut ihminen vastassa taas... :(


Pahoittelen, että asiakaspalvelijastamme on jäänyt sellainen kuva, että hän ei olisi ollut kiinnostunut ongelmastasi Mobiililaajakaistan suhteen. Kaikista vikailmoituksista tulee asiakkaalle kuittaus, kun ne on käsitelty, joten kannattaa vielä odotella vastausta rauhassa:)

Olisi vaan kiva että viikonlopuksi edes saisi toimimaan. 

Tässä samalla kun olen katsellut häiriökarttaa myös mielenkiinnolla useana päivänä niin onko tosiaan näin että ne häiriöt siellä kartalla on ja pysyy päivästä toiseen? Eli on isojakin alueita joissa on heikentynyt toimivuus ja se on vaan voi voi?

Tänään saapui tekstiviesti joka kertoi asian liittyvän laajempaan vikaan. Kivä että jotain lisätietoa mutta on kyllä tuskaisen hidasta vian korjausta.

Aiemmat kokemukset on Sonerasta ja siellä tehdään tukiasemien antennien suuntauksiakin 12 tunnin sisällä reklamaatiosta. Kyse ei edes ollut muuta kuin siitä että saisi vähän paremmaan 3G kuuluvuuden...

Helppo tietysti huudella kun ei tiedä mikä tämä laajempi vika on, mutta on silti aika outoa tällaisessa tietoyhteiskunnassa =)

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä hpguru on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki +3
"Aiemmat kokemukset on Sonerasta ja siellä tehdään tukiasemien antennien suuntauksiakin 12 tunnin sisällä reklamaatiosta. Kyse ei edes ollut muuta kuin siitä että saisi vähän paremmaan 3G kuuluvuuden..."

Eikös tuo kuitenkin tarkoita sitä, että jos antenneja suunnataan sinun kohdallesi paremmaksi, on se jostain muusta alueesta pois kuuluvuudessa. Tosin tukiasemien antennit eivät kovassakaan tuulessa itsestään pyörähdä, joten onko Soneralla siis vain palvelua tarjolla, jossa tukiasemat suunnataan uudelleen asiakkaan palautteesta?

Juu ei ne tuulesta pyörähdä - ainakaan pienestä.

Asia liittyi sellaiseen juttuun että mainostivat 3G:n kattavan hienosti kaiken, himalajankin. Minua se ei kattanut. Soitin asiakaspalveluun. Frontline väki katsoi normaaleja karttoja ja sanoi että kattaa se. Totesin ettei kata. Siirsivät puhelun seuraavalle väelle, katsoivat jostain tarkemmin ja totesivat että juu totta, menee vähän ohi. Lupasivat korjata asiaa.

Seuraavana päivänä 3G toimi moitteetta.

Nyt syksyllä siirryin sitten kuitenkin Saunalahteen, ihan vain huomattavasti halvempien hintojen vuoksi. Hyvin tässä hetki menikin kunnes alkoi yhteydet pätkiä pikku hiljaa ja nyttemmin tällä viikolla sitten ei ole tarvinnut käytellä enää lainkaan. Missään liittymässä, paitsi jos ajan sopivalle alueelle autolla ensin.

Viime viikolla nostin toisenkin liittymän vähän parempaan 3G aikaan (reilu 3G vai mikä olikaan), se ei kuitenkaan kytkeytynyt luvattuna päivänä. Soitin asiakaspalveluun jossa kerrottiin ettei nyt oikein ehdi tollaisia juttuja hoitaa mutta josko sitten ehkä jo huomenna tai viimeistään ylihuomenna. Tässä tapauksessa se huominen riitti. Kuitenkin kaiken kaikkiaan liittymän muutokseen meni 3-4 päivää. 

Kovasti toivoisin ettei tarvitsisi alkaa taas vaihdella liittymiä ja tapella irtisanomisajoista ja muusta. Vuosia sitten tein tämän kun otin Saunalahden liittymän, en katsonut papereita tarkkaan ja se olikin 24kk soppari vaikka liittymässä ei ollut mitään spesiaalipalveluita, laitteita tai mitään. No, siinä kk maksu oli niin halpa että heitin pöytälaatikkoon, olin hiljaa ja maksoin kk maksut pois. 

Nyt alkaa harmittamaan todellakin tämä koska työni on osittain kotona osittain muualla. Nykytilanne tarkoittaa sitä että töitä ei kotona tarvi tehdä näillä liittymillä ellen sitten lähde huomenna liittymäkaupoille.

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä kimppikoo on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki +2
Sen mitä olen itse vikailmoituksia tehnyt SL:lle, niin käsittelyajat ovat olleet useita päiviä. Tosin vikailmoitukseni ovat koskeneet surkeaa verkon tiedonsiirtokykyä, johon joka kerta tuli sama vastaus: alueella on verkko ajoittain ylikuormittunut, parannusajankohtaa ei kuitenkaan ole operaattorilta vielä saatu. Ja tuo kapasiteetin lisäys kestikin lähes vuoden. Hinnan perässä kun porukka vain juoksee, niin varmaankin siitä on seurauksena verkon ylimyynti ja kun tuotot eivät ole riittäviä, niin asiakaspalveluun ei riitä rahaa. Mutta Såneraa en silti osta, verorahojani ovat ihan riittävästi jo käyttäneet.

Maanantai saapui, ei toimi dataliikenne ei. Uutena huomiona tuli se että minulle oli soiteltu viikonloppuna mutta numeroon ei saada yhteyttä. Puhelin kyllä verkossa ja käynnistetty uudelleenkiin kertaalleen kun akku loppui. Ei siis näemmä kyse ole pelkästää dataliikenteen ongelmista.

Tänään asiakaspalvelusta (tai lähinnä joku teknisempi asiakaspalvelu mihin minut yhdistettiin) toimi mainiosti. Tuli tilannetietoa nopeasti - vaikka homma ei vieläkään toimi - niin tuli tilannetietoa joka on huomattavasti parempi kuin täyty hiljaisuus. Sain kattavan tekstiviestin kuten myös oma.saunalahti.fi palveluun vastauksen kysymykseeni. 

Tämä oli hyvää asiakaspalvelua, vaikka vika on edelleen olemassa.

Se olis nyt viikkosynttärit. Viikko kulunut siitä kun dataliikenne loppui täysin. Ei ole vielä tullut takaisin, vikailmoituksista huolimatta.

Käyttäjätaso 3

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä eeeno on saanut muilta palstalaisilta.

Mpelt, eiköhän tuo ala olla jo peruste sopimuksen irtisanomiselle?

Tässä asiassa on päästy vähän eteenpäin. Eilen alkoi datakulkea, tosin pätkittäin. Välillä toimii välillä ei. Sama jatkuu tänään. Parempi silti näin kuin täysi hiljaisuus :)

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä kiju on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki
Radioaalto on kyllä "ihme värkki" minullakin sään, "auringon pilkkujen" ym. mukaan vaihtelee :smileyshocked: ja kun ikkunalaudalla siirrän mokkulan telakkaa kenttävoimakkuus 1-4 pykälää ja toisena päivänä toinen paikka on yllättäen elistä parempi. Toisinaan, kun on yksi pykälä näytössä silloin pätkäisee yhteyden, ehdotankin kierrä päätelaitteen kanssa ja katso misssä löytyy kelpo kenttävoimakkuutta...

Hyvä ehdotus ja tätä ihan ensimmäisenä aloinkin tutkia / kokeilla. Vika vaan ei ole tässä.

Kuuluvuutta löytyy jatkuvasti hyvin. 4 - 5 tolppaa. Dataliikenne vaan välillä pysähtyy kuin seinään (ja oli siis koko viikon täysin seis) ja nyt edetään tosiaan pätkimällä. Samaan aikaan yhdessä välissä kuulin myös ettei minulle voi soittaa. Tarkistin tämänkin ja kyllä se näin oli. Puhelin on verkossa, on kuuluvuutta - soittaja kuulee että puhelin ei ole verkossa. Ei auta päätelaitteiden käynnistelyt eikä muut.

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä kiju on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki
:) Varmista vielä toisella päätelaitteella ja jollei toimi verkkovikailmoitus Elisa/Saunikselle, jos katko pitkä pyydä hyvitystä ja myös palvelun irtisanominen mahdollistuu toimimattomuudesta...

On tosiaan testattu usealla eri päätelaitteella, eli siinä ei ongelmaa. Odotan mielenkiinnolla lopputulemaa, hyvitystä kyllä aion kysäistä.

Edit/Lisäys: Myöskin usealla eri liittymällä, joskin kaikki ovat Saunalahden. Eli ei ole liittymäkohtainen ongelmakaan.

Vastaa

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)
    Takaisin ylös