Kysymys

Reklamaatio


Tietääkö kukaan miten se Reklamaatio oikein tehdään? Jouduin huijatuksi kun vastasin yhteen palvelutekstiviestiin ja sitten poistin heidän lähettämät viestit ja niistä sitten jokaisesta poistamasstani viestistä jouduin maksamaan 2euroa ja eikä siinä vielä kaikki. Olin sen ekaviestini jälkeen vakituinen asiakas ja sain sitten stopattua sen niin, että lähetin viestin siihen palvelunumeroon ja sanan Stop. Viestit loppuivat, mutta jouduin maksamaan 48euroa. Saunalahti pesee tässä asiassa kätensä. Nyt pitäisi tehdä Reklamaatio ja miten se tehdään? En ole ennen tehnyt sellaista. Sanoin operaattorille, että tämähän on hyvä bisnes pitäisi alkaa itsekkin laittelemaan viestejä ihmisille ja rahat perisi operaattori.

27 kommenttia

Tee tutkintapyyntö. Ainakin kaveri väitti että Soneralla löytyy kaikki tekstiviestit yms. 4 vuotta taaksepäin.
Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä Hyvis on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki +2
Tuolla on jonkin verran keskustelua asiasta, löytyisikö apua:

http://palsta.saunalahti.fi/index.php/topic,11451.0.html
Kyseessä ei ilmeisestikään ole Saunalahden tarjoama palvelu, joten turhaan reklamoit sinne. Kannattaa mieluummin reklamoida palveluntarjoajaa. Saunalahti toimii laskuttaja, ei palveluntarjoajana. Sama periaate kuin vaikkapa parkkimaksuissa, maksat sen puhelinlaskulla, mutta raha menee kaupungille. Turhaan keräät kehoitusmaksuja, koska lasku on kuitenkin operaattorin puolelta aiheellinen.


Turhaan keräät kehoitusmaksuja, koska lasku on kuitenkin operaattorin puolelta aiheellinen.



Kyllä se reklamaatio kannattaa tehdä. Reklamaation alaista osaa laskusta ei tarvitse maksaa ennenkuin reklamaatio on käsitelty.
Tietysti operaattoreilla olisi keinoja vähentää näitä reklamaatiota, jos todellista halua löytyisi.
Jos reklamaation käsittely kestää vaikkapa kaksi viikkoa ja lasku todetaan aiheelliseksi, niin onko se todella sen vaivan arvoista. Eikö ole sama silloin siirtää eräpäivää laskulta itse.. Tulos on sama..
Jos olet tilannut puhelimellasi jonkin kestotilauspalvelun, millä perusteella operaattori on vastuussa laskustasi??


Jos reklamaation käsittely kestää vaikkapa kaksi viikkoa ja lasku todetaan aiheelliseksi, niin onko se todella sen vaivan arvoista.



Juu, on se vaivan arvoista, ajatellen monia muita samaan ansaan joutuneita. Reklamaatiotulvan käsittely tietysti maksaa jotakin operaattoreille, mutta ennenkaikkea lisää motivaatiota etsiä ja käyttää niitä niitä keinoja, joihin edellisessä viestissä vihjasin.
Minkälaisia keinoja operaattorilla on mielestäsi ulkopuolisten palveluiden hinnoittelun muuttamiseen? Tai kestotilauksiin? Ensin ihmiset vinkuu, kun vastauksen kestämisessä menee niin kauan ja sitten laitetaan reklamaatioita tommosista aiheista.. Ikuinen oravanpyörä...


Minkälaisia keinoja operaattorilla on mielestäsi ulkopuolisten palveluiden hinnoittelun muuttamiseen? Tai kestotilauksiin? Ensin ihmiset vinkuu, kun vastauksen kestämisessä menee niin kauan ja sitten laitetaan reklamaatioita tommosista aiheista.. Ikuinen oravanpyörä...



Kuten tästäkin nimimerkin suojassa esitetystä Saunalahden kannasta ilmenee, Saunalahti ei ole asiakkaidensa puolella tekstiviestihuijareita vastaan vaan samassa rintamassa näiden kanssa. Jos asiakas on tyhmä, huolimaton tai niin kärsimätön, ettei ehdi lukea pienellä fontilla esitettyä tekstiä tai on kadottanut lukulasinsa tai ei pääse etenemään sivustolla klikkaamatta vahingossa tilausnappia tai on alaikäinen, hänet tuleekin erottaa rahoistaan.

Tietenkin Saunalahti voisi kieltäytyä välittämästä reklamoineen asiakkaan rahoja huijarille ilman oikeuden päätöstä ja luopua samalla pienestä provisiosta ("Mistä näitä senttejä oikein tulee?"). Tai olla aloitteellinen Kuluttajaviranomaisten suuntaan, että näistä ilmiöistä päästäisiin eroon. Ja jos viranomaisetkin ovat voimattomia, lobata tiukemman kuluttajansuojalain puolesta. Haluaisin kovasti uskoa, että näin tapahtuukin, mutta kun tälläiset asiat eivät ole kovin salassapidettäviä, enkä ole mistään tälläisesta kuullut niin kovasti epäilen.

Kehotankin kaikkia operaattorin avustuksella huijattuja tekemään reklamaation sekä lisäksi valituksen tai ainakin ilmoituksen kuluttajaviranomaiselle. Reklamaatiossa on sekin hyvä puoli, että palstan viestien mukaan niiden käsittelyaika on viikkoja asiakaspalvelupyyntöjen kuukausien sijaan.
Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä Hyvis on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki +2
Näiden linkkien takana opastusta Reklamaatioiden tekemiseen ja muutakin tietoa Mobiilipalveluihin liittyen:

Kuluttajavirasto sekä
Maksullisten puhelinpalveluiden eettinen lautakunta
Todella mielenkiintoista, sillä juuri äsken laitoin kuluttajavirastoon allaolevan viestin+joukon kysymyksiä.

Minua huijattiin seuraavalla tavalla:
Osallistuin netissä kilpailuun, jossa oli mahdollisuus voittaa läppäri. Pian sen jälkeen alkoi sadella tekstiviestejä, joissa luki englanniksi suurinpiirtein näin "vielä voit voittaa läppärin, jos haluat viestit loppumaan, tekstaa OFF". En tekstannut, koska epäilin että se tekstiviesti saattaisi maksaa yllätyksellisiä summia. Tuhosin vain viestit saman tien. Sitten sain seuraavan puhelinlaskuni Saunalahdelta, jossa oli laskutettu yhdeksästä palvelutekstiviestistä yhteensä 34 . En ollut sellaisia tekstiviestejä itse lähettänyt, joten soitin saunalahteen. Sieltä kerrottiin, että minua laskutetaan minulle lähetetyistä viesteistä (joista jo yllä mainitsin). En edes tiennyt tällaisen laskutuksen olevan mahdollista. En ole allekirjoittanut minkäänlaista sopimusta, jossa olisin myöntynyt maksamaan melkein 4 euroa jokaisesta minulle lähetetystä häirintätekstiviestistä. Saunalahdesta kerrottiin, että viestit tulivat minulle numerosta 17163. Saunalahdesta kehotettiin minua maksamaan lasku normaalisti ja vaatimaan rahoja takaisin kyseiseltä huijausyritykseltä. Kyseiseen yritykseen en saa yhteyttä, koska heiltä ei tietenkään löydy minkäänlaisia asiakaspalveluyhteystietoja. Pyysin Saunalahteä estämään kyseisestä numerosta tulevat tekstiviestit kaikille, koska olen varma, että kukaan ei tällaisesta "palvelusta" halua maksaa. Siihen ei suostuttu. Sulku voitiin sentään tehdä omaan numerooni. Mietin vain, että tuo huijausyritys olisi voinut lähettää minulle tekstiviestejä esim. tuhannella eurolla ja ilmeisesti silloinkin minua olisi kehotettu maksamaan puhelinlasku mukisematta. Saunalahden mukaan tuo on sellainen normaali summa, joka ihmisiltä laskutetaan turhasta. Ilmeisesti sopivan pieni, että useimmat eivät jaksa asiasta tapella. Mielestäni saunalahti on osasyyllinen, koska sallii ihmisten tulla huijatuksi, vaikka tietää asiasta. He myös toimittavat rahat eteenpäin huijausyritykselle ja mahdollistavat koko huijaustoiminnan.

Nyt vain odottelen neuvoja kuluttajavirastosta. Operaattoria vaihdan varmasti ja kehotan tuttuja tekemään saman, ellei Saunalahti poista laskustani huijattua osaa! Onhan meillä kuluttajilla sentään vähän valtaa sitä kautta.
No voi hellanlettas.

Jos sä lähdet baariin ja seuraavana aamuna on heikkohappi, niin pidätkö sä baarin omistajaa tai baarimikkoa osasyyllisenä? Ne kuitenkin möi sulle viinaa vaikka tiesivät varmasti, että seuraavana päivänä on paha olo.

Mikä valta operaattorilla on mielestäsi alkaa rajoittamaan ehdottamallasi tavalla tiettyjä palveluita, entä jos joku todella haluaa niihin osallistua (epäilen toki..). Eihän kyseinen palvelu ole millään lailla kytköksissä operaattoriin.
Samalla tavalla sä voit maksaa parkkimaksuja tai pitsoja kännykällä puhelinlaskun mukana. Luuletko, että maksamasi parkkimaksu jää operaattorille. Lähestulkoon kaikissa palveluissa on mainittu ehdot, selkeästi tai vähemmän selkeästi, mutta eikö jo terve järki sano, mihin numeron laittaa ja mihin ei. Kyse on kuitenkin sinun tekemästäsi valinnasta ilmoittaa numerosi johonkin, mistä et tiedä yhtään mitään.

Mitä operaattorin vaihto sun mielestä auttaa ongelmaan? Luuletko, että toiset operaattorit toimivat tilanteessa eri tavoin. Soitapa jonkin operaattorin asiakaspalveluun ja kysäise.

Kuluttajilla on valtaa sitä kautta, että Saunalahden on poistettava SUN aiheuttama osuus sun puhelinlaskusta. Itekö keksit?

Voi kyynel.
Niin, asiakas on itse antanut numeron kolmannelle osapuolelle. Kun kolmas osapuoli laskuttaa operaattoria käytetystä "palvelusta" niin operaattori perii sen sinulta. Näin toimivat kaikki operaattorit ja siihen ei edes vaihtaminen auta.

Sinun on reklamoitaa palvelun tarjoajaa, ei operaattoria.

edit: tähän taitaa pitää paikkansa kauppiaan perussääntö: on moraalisesti väärin antaa tyhmien pitää rahat.
Saunalahti ei ole huijannut vaan itse olet hyväksynyt ehdot ottamalla palvelun käyttöön.
Susilahdelle ei kannata reklamoida ylipäätään mistään...vastauksena saa vain osaamattomien ympäripyöreitä huuhaa juttuja. >:(
Jos operaattori hyvittäisi joka ikisen palveluviestin josta asiakkaat aspaan soittavat tai reklamoivat saattaisi se pitkän päälle tulla aika kalliiksi. Ottakaa huomioon että palveluntarjoaja kuitenkin veloittaa rahat operaattorilta. Ja asiakas on itse se joka on palvelun tilannut. Jos noita operaattorista täysin riippumattomia veloituksia alettaisiin hyvittämään, olisi seuraava vaihe se että joka ikinen numero- ja taksipalveluun tai limuautomaattiin asiakkaan tarkoituksella sijoittama euro olisi hyvitettävä. Tässä ei hyödy kun asiakas joka saa ilmaiseksi palvelun, sekä palveluntarjoaja joka kuitenkin rahansa veloittaa. Operaattori joka on mielestäni täysin syytön välikäsi kärsii?

On totta että tietysti noihin palveluihin voisi estot olla operaattoreilla ja estojahan onkin mahdollista kytkeä, mutta jos tietyt palveluntarjoajat operaattori estäisi luuletteko että nämä palveluntarjoajat eivät nousisi barrikaadeille? Mitäs henkilöt jotka haluavat palveluita käyttää? Jokainenhan itse päättää minne tekstiviestejä ja numeroitaan jakaa. Jos facebookissa oleva mainos lupaa kertoa älykkyysosamäärän, ei sinne välttämättä kannata ensimmäisenä numeroa antaa.

Tietysti tällaiset tapahtumat ovat eritäin inhottavia niille jotka luulevat numeronsa antavan vain "kerta"palveluun ja jäävät koukkuun kestotilauksiin. Varsinkin voin kuvitella tilanteeseen vanhemmat joiden lapsi, joka ei todellakaan ymmärrä muuta kuin sen kuinka kiva se vihreä tanssiva sammakko on tilaa palvelun ja vanhemmat sitten ihmettelevät miksi laskussa on toista kymmentä euroa ylimääräistä. Ei mukavaa ja mielestäni asiaan ei voi operaattori vaikuttaa mutta lakimuutoksia asiaan tulisi tehdä. Alaikäisen tilaamaan palveluun tietysti on aina eritäin vahvat reklamaatioperusteet.

Mutta miksi asiasta sitten reklamoida operaattorille, siksi että laskutus "pysähtyy" reklamaation aikana? Takuu varmasti aspan sedät ja tädit ymmärtävät kun heille kertoo että käynnissä on reklamaatiokäsittely palveluntarjoajan kanssa että tulisi siirtää eräpäivää kunnes asia on käsitelty.

Mukavaa juhannusta kaikille

-Saunalahden asiakas ja tyytyväinen sellainen  :D

Näitä aiheettomia palveluviestejä ei tarvitse maksaa, kunhan olet lopettanut palvelun. Kuluttajaviraston sivuilta löytyy lomakepohja reklamaatiota varten.
Itselläni on vastaava ongelma, palvelu lopetettu alkuunsa, viestit loppuivat mutta laskutus jatkui. Kun otin saunalahteen yhteyttä he pesivät kätensä, asia oli kuulemma minun ja palveluntarjoajan välinen. Saunalahdelle kuului vain laskutus. Ilmeisesti tämä on unohtunut:

Lainattu kuluttajaviraston sivuilta
Soittoäänitulva vei operaattorin liki oikeussalia
Epäselvissä olosuhteissa syntyneet palvelumaksut aiheuttivat riidan, joka kuitenkin
päättyi sovintoon ennen oikeuskäsittelyä. Operaattorilla on jatkossakin näyttötaakka, jos kiista koskee sopimuksen syntymistä.
Kuluttaja tilasi Celldorado-nimiseltä hollantilaiselta yritykseltä yhden soittoäänen kännykkäänsä. Tilauksen jälkeen yhtiö alkoi lähettää kuluttajalle viestejä tasaisin väliajoin. Kuluttaja huomasi seuraavan puhelinlaskun yhteydessä, että häneltä peritään mobiilipalveluista yhteensä 50 euroa.
Kuluttaja otti yhteyttä puhelinoperaattoriinsa Saunalahteen ja ilmoitti, ettei ole kyseisiä palveluita tilannut ja kieltäytyi maksamasta laskua Celldoradon viestien osalta. Operaattori ilmoitti, että sopimusehtojen mukaan liittymänhaltija vastaa myös liittymän kautta tilatuista muiden yhtiöiden tarjoamista palveluista. Samalla operaattori ilmoitti jatkavansa saatavan perintää ja kehotti kuluttajaa reklamoimaan asiasta kyseiselle hollantilaiselle yhtiölle.
Kuluttaja kääntyi asiassa Kuluttajaviraston puoleen. Virasto katsoi, että operaattorin pitää näyttää sopimuksen syntyminen toteen, jos kuluttaja kiistää sen. Tämä koskee myös niitä tilanteita, joissa operaattori perii muiden saatavia. Näytöksi sopimuksen synnystä ei riitä vain puheluerittely. Kun operaattorille ilmoitettiin, että kuluttajaa ryhdytään avustamaan asiassa, operaattori luopui saatavan perinnästä.
Kuluttajavirasto tulee avustamaan jatkossakin kuluttajia niissä tapauksissa, joissa operaattorit perivät epäselvissä olosuhteissa syntyneitä palvelumaksuja. Tarvittaessa asia saatetaan tuomioistuimen päätettäväksi ennakkopäätöksen saamiseksi.

Käyttäjätaso 2

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä salmaster on saanut muilta palstalaisilta.

Otan kantaa tässä kahteen viimeiseen kirjoitukseen.

samikarki kirjoitti, että asiakkaat voisivat lähteä perumaan tilattuja limuautomaattiostoja ja taksin soittoja jne. Täytyy muistaa, että laskutustilanteessa laskuttajan on eriteltävä ja perusteltava lasku jota se hakee on sitten kyseessä operaattori tai vaikkapa siivousyritys joka laskuttaa asiakasta siivouspalveluista. Mikäli laskutettava kiistää veloitusperusteen osittain tai kokonaan on laskuttajalla näyttövelvollisuus laskun perusteista.
Tämä on täysin selvä asia ja mikäli asiakas ei suostu maksamaan on laskuttajan vietävä asia käräjäoikeuden ratkaistavaksi mikäli se katsoo, että asiakas ei ole toteennäytetystä sopimuksesta huolimatta maksanut pätevää saatavaa johon on laskutusperusteet sekä tehty laskutussopimus.

On muistettava, että limuautomaatista tehty tilaus ja nämä soittoääniklubit ovat sopimusnäytöltään aivan erilaisia vaikka niiden laskutus tapahtuukin samalla tavalla.

Kun asiakas itse soittaa limuautomaattiin hän on saanut numeron limuautomaatin kyljestä ja soittamalla tietää, että soitosta laskutetaan puhelinlaskulla. Lisäksi soittaja kuulee ennen veloitustapahtumaa tiedotteen paljonko soittaminen maksaa. Tässä tapauksessa lienee toteennäytetyksi, että asiakas on saanut tietoonsa laskutusperusteet ja on hyväksynyt puhelinlaskulla veloittamisen jälkikäteen.

Kun asiakas lähettää tekstiviestin vaikkapa älykkyystestiin hän todennäköisesti ymmärtää, että 17XXXX lähetettyyn numeroon maksaa enemmän kuin sen normaalin tekstiviestin. Kun asiakas lähettää sen yhden viestin hänen voinee katsottavan ymmärtäneensä tilanneensa viestin joka maksaa sen vaikkapa 2e. Mutta mikäli asiakkaalle lähetetään laskuttajan eli palveluntarjoajan puolesta viestejä jotka maksaa sen 2e on palveluntarjoajan toteennäytettävä, että ensimmäisen viestin tilannut asiakas on ollut tietoinen klubiin liittymisestä tms. Se, että palveluntarjoaja sanoo ensimmäisessä viestissä asiakkaan liittyneen klubiin jossa lähetetään X määrä viestejä ei riitä laskutusperusteeksi.

Palveluntarjoajan on toteennäytettävä, että asiakas on tehnyt sopimuksen minkä perusteella häntä veloitetaan ja jos asiakas ei itse ole aktiivinen esim. lähettämällä viestejä erikoismaksulliseen numeroon on palveluntarjoajan lähestulkoon mahdotonta toteennäyttää sopimuksen syntyminen. Se, että internet sivuilla lukee pienellä präntillä palveluun liittymisen säännöt ei riitä pelkästään. On muistettava, että usein nämä palveluntarjoajat eivät edes halua näiden sopimusten näkyvilläolon sillä on selvää ettei asiakkaat lähettäisi ko. erikoismaksulliseen mitään viestejä. Se, että asiakas näkee ainoastaan yhden viestin maksavan 2e saa asiakkaan lähettämään viestin ja jos sopimusehdot sekä niiden toteennäyttö ei onnistu ei asiakas ole velvollinen maksamaan sellaista viesteistä jotka tulee ilman, että tämä on itse aktiivinen asiassa.

Ei sekoita puuroja ja vellejä toisiinsa sillä limuautomaatin toteennäyttäminen ja näiden älykkyystestien yms. toteennäyttö kysymykset ovat aivan eri planeetalta sopimusoikeudellisesti. Taksia tilatessa on helppo osoittaa asiakkaan tietäneen maksullisuudesta sekä näin osoittaa maksuvelvollisuus. Kun asiakkaalle aletaan lähettämään viestejä josta veloitetaan on toteennäytettävä omko asiakas lukenut ja myös hyväksynyt sopimuksen.

Lyhennettynä: Mikäli asiakas tekisi reklaamation taksitilauksestaan ja ei suostu maksamaan sitä 1,95e maksanutta puhelua on selvää, että operaattorilla on oikeus veloittaa summa ja asiakas häviäisi mahdollisen oikeustaistelun. Se, että asiakaalle lähetetään ilman hänen aktiivista toimintaa maksullisia viestejä on aivan eri asia. Siinä palveluntarjoajan ja operaatorin tulee toteennäyttää asiakkaan solmineen tällaisen sopimuksen. Viestien lähettäminen johonkin numeroon ei riitä toteennäyttämään tehtyä sopimusta sillä lähetetyistä viesteistä voidaan veloittaa yhdenkerran per lähetetty tekstiviesti.

Joten älkää sekoittako näitä kahta asiaa ja muistakaa sopimusoikeuden pykälät ja älkää menkö maksamaan penniäkään sellaisista viesteistä joita ette ole lähettänyt. Sillä jos maksatte annatte syyn noille jatkaa petollista toimintaa ja rahoja ette ikinä näe. Jotkin tahot jopa neuvovat maksamaan ensin ja sitten vaatimaan takaisin menetettyjä summia. Älkää missään nimessä tehkö näin sillä voitatte jutun jos teiltä yritetään veloittaa viesteistä joita teille on lähetetty.

Mikäli täällä on henkilöitä joilla on nimeenomaan ongelmia siinä, että heiltä yritetään periä heille lähetetyistä viesteistä laittakaa yv:tä jos tuntuu ettette itse osaa hoitaa asiaa. Hyvin yliestä on myös se, että laskutettavia uhataan perinnällä ja mahdollisilla oikeustoimilla mikäli laskua ei makseta. Myös liittymän sulkemisuhka on yleistä näissä tapauksissa. Edellä olevat olevat uhkaukset on perusteettomia ja tapauskohtaisesti kyseessä voi olla laiton uhkaus tai kiristäminen.

Olen ihmetellyt pitkään miten operaattorit ja nämä palveluntarjoajat ovat saaneet jatkaa toimintaa asiassa. Syynä lienjee se, että summat ovat pieniä ja ihmiset tietämyyttään maksavat näitä perusteettomia laskuja.
Käyttäjätaso 2

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä salmaster on saanut muilta palstalaisilta.


Kyseessä ei ilmeisestikään ole Saunalahden tarjoama palvelu, joten turhaan reklamoit sinne. Kannattaa mieluummin reklamoida palveluntarjoajaa. Saunalahti toimii laskuttaja, ei palveluntarjoajana. Sama periaate kuin vaikkapa parkkimaksuissa, maksat sen puhelinlaskulla, mutta raha menee kaupungille. Turhaan keräät kehoitusmaksuja, koska lasku on kuitenkin operaattorin puolelta aiheellinen.



Ei pidä paikkaansa. Sopimusoikeudellisesti laskuttajan eli operaattorin on toteennäytettävä laskun peruste jos asiakas sen kiistää. Sillä ei ole merkitystä onko operaraattori palveluntuottaja vai joku kolmas osapuoli. Operaattorilla ei ole oikeutta sulkea liittymää jos asiakas ei maksa riidanalaista laskua. Mikäli jälkikäteen voidaan osoittaa operaattorin sulkeneen liittymän aiheettomasti syntyy operaattorille vahingonkorvausvastuu. Toki sopimusehdoissa mainitaan ettei operaattori vastaa liittymän suluista mikäli se ei johdu operaattorista. Mutta tässä tapauksessa operaattori on sulkenut liittymän ilman tosiasiallista syytä jolloin sen on korvatta asiakkaalle liittymän aiheeton sulkeminen.

Lisäksi operaattori sopimusehdoissa ei ole vastuussa kolmannen osapuolen veloittamista ja tarjotuista palveluista. Tämä pitää paikkansa siten ettei Saunalahti korvaa esim. jos viestiä vastaan ei saakkaan tarjottua palvelua. Mutta operaattori ei pysty pesemään käsiään ja laskuttamaan asiakasta mikäli laskutusperustetta ei ole toteennäytetty. Operaattorin sopimusehdot eivät voi syrjäyttää sopimusoikeutta eikä muitakaan laissa säädettyjä asioita.

Faktahan on se, että koska operaattori tienaa siivunsa tuloista ja tietämättömät maksavat viimeistään kun uhataan liittymän sulkemisella ja perinnällä. Olisin erittäin kiinnostunut tutustumaan jonkin asiakkaan keissiin ja ja viemään asian ensin operaattorille reklamaatioon ja tarvittaessa oikeuskäsittelyyn. Itselläni ei ole tällaisia veloituksia joten en voi selvitellä omasta puolesta.

Muistakaa myös te jotka olette jo maksaneet nämä aiheettomat laskut. On mahdollista saada saatava takaisin eikä siten, että ottaa yhteyden palveluntarjoajaan kuten operaattori kehoittaa. Operaattorit yrittää pestä kätensä asiasta mutta tosiasia on, että operaattori joutuu korvausvastuuseen sillä he ovat toimineet laskuttajana.

Eli jos jollakin on meneillään kiista tällaista asioista ja joku haluaa neuvoja niin laittakkaa ihmeessä yv:tä minulle.
Käyttäjätaso 2

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä salmaster on saanut muilta palstalaisilta.

Eli jos operaattori veloittaa laskussa sellaisista viesteistä joita ette ole lähettänyt ettekä myöskään ole tehneet toteennäytettyä sopimusta siitä, että teille lähetetään maksullisia tekstiviestejä tehkää reklamaatio operaattorille seuraavasti:

Ilmoittakaa ja eritelkää laskussa ne viestit joita ette ole lähettänyt ettekä tehneet sopimusta niiden vastaanottamisesta. Ilmoittakaa että, ette ole tehneet sopimusta viestin lähettäjän kanssa ja ette ole myöskään itse lähettäneet kyseisiä viestejä ja näinollen katsotte veloitusten olevan aiheettomia. Ilmoittakaa maksavanne lasku siltä osin kuin pidätte sitä oikeana eli vähentäkää laskun loppusummasta mainitut aiheettomat teksiviestiveloitukset. Maksakaa lasku normaalisti jättäen riidallisen osan maksamatta.

Mikäli operaattori vastaa, että sinun tulisi maksaa koko lasku ja reklamoida palveluntarjoajaa toistakaa aiemmin mainittu ja pyytäkää operaattoria näyttämään toteen sopimuksen syntyminen koska he toimivat laskuttajana. Mikäli operaattori ei suostu tai pysty toteennäyttämään sopimusta ilmoittakaa ettette edelleenkään maksa riidallista osuutta sillä katsotte niiden olevan aiheettomia.

Mikäli operaattori ilmoittaa, että liittymänne suljetaan mikäli maksua ei suoriteta vastatkaa: Koska ette ole laskuttaja ole toteennäyttäneet syntynyttä sopimusta jonka perusteella vastaanotetut viestit voitaisiin veloittaa teiltä ette aio edelleenkään maksaa riidallista osuutta. Jos operaattori vetoaa ettei se ole palveluntarjoaja ilmoittakaa, että suomen lainsäädännön mukaan operaattorilla on näyttövastuu laskuttajana asiassa. Ilmoittakaa, että mikäli liittymänne suljetaan syystä ettei riidallista ja aiheetonta laskutusta ole maksettu tulette vaatimaan operaattorilta vahingonkorvausta liittymän aiheettomasta sulkemisesta oikeustoimin. Mainitkaa myös, että mikäli voidaan osoittaa operaattorin tahallisesti ja törkeällä tuottamuksella sulkeneen liittymän voidaan vahingonkorvauksia vaatia huolimatta operaattorin sopimusehdoista huolimatta jotka esim. for majure tilanteissa muuten olisi pätevä syy olla korvaamatta vahinkoja liittymän suluista.

Vaikka operaattori ei vastaa välillisistä vahingoista liittymän suluista voidaan kuitenkin tästä poiketa mikäli operaattori tahallisesti ja ilman pätevää syytä aiheuttaa vahinkoa asiakaalle. Tämä on kuitenkin aina tapauskohtainen asia.

Muistakaa, että jos olette lähettäneet liittymästänne viestin maksulliseen  numeroon sen joudutte kyllä maksamaan. Edellä oleva koskee vain ja ainostaan niitä veloituksia joita on syntynyt vastaanotetuista viesteistä ilman hyväksyntäänne ja tehtyä sopimusta.

Johan se täälläkin pomppas,palveluviestejä on pukannut oikein urakalla.Sain toukokuussa viestin numerooni,johon piti vastata WTEST STOP,jos en halua palvelua.Tietenkin vastasin ohjeen mukaisella tavalla(TÄMÄ VARMAANKIN LÖYTYY SAUNALAHDELTA,tai sitten ei >:(),lopettaakseni palvelun!No,niitä tuli kaikesta huolimatta JA ne näkyvät tietenkin vasta seuraavassa(LOISTAVAA AJOITUSTA MUUTEN,tuntuvat alkavan samoihin aikoihin kaikilla ???)Koska EN ole tilannut mitään palvelua puhelimellani(tämä varmasti näkyy saunalahdella!!!) Poistelin nuo viestit(JOISSA LUKI VAIN "EI VOI NÄYTTÄÄ") Kaikkihan nuo OVAT NOUDETTAVIA PALVELUJA,näkyy myös varmasti se ETTEN ole niitä noutanut.Kumma juttu,että nettiin voi syötellä toisten numeroita ja liittymän haltija sitten MUKA automaattisesti vastaa palvelusta,jota ei ole tilannut(eikä tietenkään myöskään noutanut tai muulla tavalla saanut vastinetta rahoilleen).Tuonne celldoradoon on ihan turha yrittää saada mitään palautetta annettua,koska mikään EI TOIMI.
Tulen tekemään reklamaatiot saunalahdelle koskien VAIN näitä turhia maksuja(muuten ei ole mitään aihetta) ja niiden osuutta puhelinlaskussa,sekä tietenkin yritän tehdä sen tuonne celldoradoon.Tietenkin kaikkiin kuluttajanoikeuksia valvoviin järjestelmiin otetaan yhteys(en varmasti ole yksin siellä ;D.Saavat sitten pikkuhiljaa tutkia operaattoreiden vastuut ennakkopäätöksellä,niin loppuu nuo turhat lätinät.Poliisi tutkii sitten omalla tahollaan rikosoikeudelliset vastuut.Tässä maassa kuitenkin luetaan vielä SUOMEN LAKIA.
Eikös saunalahden kannattais miettiä,kun näitä palveluja välittää,että laskutus asiakkaalta perustuisi vain puhelimella NOUDETTUIHIN palveluihin.Koodit erilaisiin automaatteihin jne ei luulis olevan vaikeata?Ja teillähän se sopimus on näiden hämärä firmojen kanssa,ei meillä.Meillähän os sopimus teidän kanssanne :)


Niin, asiakas on itse antanut numeron kolmannelle osapuolelle. Kun kolmas osapuoli laskuttaa operaattoria käytetystä "palvelusta" niin operaattori perii sen sinulta. Näin toimivat kaikki operaattorit ja siihen ei edes vaihtaminen auta.

Sinun on reklamoitaa palvelun tarjoajaa, ei operaattoria.

edit: tähän taitaa pitää paikkansa kauppiaan perussääntö: on moraalisesti väärin antaa tyhmien pitää rahat.
Saunalahti ei ole huijannut vaan itse olet hyväksynyt ehdot ottamalla palvelun käyttöön.



Ainut vika että eikös näitä kilpailuja ole netissäkin. Eli onhan joku muukin voinut syöttää nettiin ko. puhelinnumeron. Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Käyttäjätaso 2

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä Soikku on saanut muilta palstalaisilta.

Hei kaikille,

Kuluttajariitalautakunta toteaa ratkaisukäytännössään, että kuluttaja on puhelinyhtiötä kohtaan lähtökohtaisesti vastuussa koko kertyneen laskun määrästä.
Operaattori ei ole välittömästi osallisena kuluttajan ja palveluntuottajan välisessä sopimuksessa ja liittymän vakioehtojen mukaan operaattorilla on oikeus laskuttaa toiselta palveluntuottajalta liittymää käyttäen hankitut palvelut. Näin ollen asiakas voi vaatia palvelutekstiviestien hyvittämistä suoraan palveluntarjoajalta.



Ainut vika että eikös näitä kilpailuja ole netissäkin. Eli onhan joku muukin voinut syöttää nettiin ko. puhelinnumeron. Näin olen ainakin ymmärtänyt.



Kestotilauspalveluihin rekisteröitymistä ei voi tehdä vahingossa tai toisen henkilön puolesta. Rekisteröityminen vaatii aina, että palveluntarjoajan nettisivuille syötetty puhelinnumero on sen henkilön käytössä, joka näppäilee puhelinnumeron sille varattuun kenttään ja painaa lähetä -näppäintä. Kutsuviesti aktivointikoodeineen tulee aina siihen matkapuhelinnumeroon, joka on näppäilty palveluntarjoajan sivuilla.

Käyttäjätaso 4

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä hpguru on saanut muilta palstalaisilta.

Kunniamerkki +3
Niin ja lukutaito aina palkitaan. Pieni präntti kannattaa aina lukea.  ;D
Käyttäjätaso 2

Tästä näet, kuinka paljon tykkäyksiä salmaster on saanut muilta palstalaisilta.

Soile ole ystävällinen ja anna linkki tähän kuluttajariitalautankunnan päätökseen.


Hei kaikille,

Kuluttajariitalautakunta toteaa ratkaisukäytännössään, että kuluttaja on puhelinyhtiötä kohtaan lähtökohtaisesti vastuussa koko kertyneen laskun määrästä.
Operaattori ei ole välittömästi osallisena kuluttajan ja palveluntuottajan välisessä sopimuksessa ja liittymän vakioehtojen mukaan operaattorilla on oikeus laskuttaa toiselta palveluntuottajalta liittymää käyttäen hankitut palvelut. Näin ollen asiakas voi vaatia palvelutekstiviestien hyvittämistä suoraan palveluntarjoajalta.



Ainut vika että eikös näitä kilpailuja ole netissäkin. Eli onhan joku muukin voinut syöttää nettiin ko. puhelinnumeron. Näin olen ainakin ymmärtänyt.



Kestotilauspalveluihin rekisteröitymistä ei voi tehdä vahingossa tai toisen henkilön puolesta. Rekisteröityminen vaatii aina, että palveluntarjoajan nettisivuille syötetty puhelinnumero on sen henkilön käytössä, joka näppäilee puhelinnumeron sille varattuun kenttään ja painaa lähetä -näppäintä. Kutsuviesti aktivointikoodeineen tulee aina siihen matkapuhelinnumeroon, joka on näppäilty palveluntarjoajan sivuilla.


Soile ole ystävällinen ja anna linkki tähän kuluttajariitalautankunnan päätökseen.


Hei kaikille,

Kuluttajariitalautakunta toteaa ratkaisukäytännössään, että kuluttaja on puhelinyhtiötä kohtaan lähtökohtaisesti vastuussa koko kertyneen laskun määrästä.
Operaattori ei ole välittömästi osallisena kuluttajan ja palveluntuottajan välisessä sopimuksessa ja liittymän vakioehtojen mukaan operaattorilla on oikeus laskuttaa toiselta palveluntuottajalta liittymää käyttäen hankitut palvelut. Näin ollen asiakas voi vaatia palvelutekstiviestien hyvittämistä suoraan palveluntarjoajalta.



Ainut vika että eikös näitä kilpailuja ole netissäkin. Eli onhan joku muukin voinut syöttää nettiin ko. puhelinnumeron. Näin olen ainakin ymmärtänyt.



Kestotilauspalveluihin rekisteröitymistä ei voi tehdä vahingossa tai toisen henkilön puolesta. Rekisteröityminen vaatii aina, että palveluntarjoajan nettisivuille syötetty puhelinnumero on sen henkilön käytössä, joka näppäilee puhelinnumeron sille varattuun kenttään ja painaa lähetä -näppäintä. Kutsuviesti aktivointikoodeineen tulee aina siihen matkapuhelinnumeroon, joka on näppäilty palveluntarjoajan sivuilla.




TOtta noen,mites sitten on mahdollista että esim kun tulee sähköpostiin näitä mainoksia joissa on että numerolle se ja se on nyt ilmainen kännykkä tyyliin ja sitten kun menee sinne sivulle niin pitäisi maksaa tyyliin 45e palvelusta,eli tarkoitan sitä että mistä ihmeetä ne saa näitä puhelin numeroita esim salaisia jos sitten ei saunalahden puolelta...??? joku niitä näissä puhelinkeskuksissa jakelee,esim myyntipuolen soittelijat??? ja normaalistihan se tosiaan menee niin että jos jotain logoa tai soittoääntä hakee jostain niin sittenpä voikin tieten tahtoen joutua jatko tilaus hommaan kiinni josta ei pääse eroon muuten kuin sulkemalla liittymän ja vaihtamalla liittymän uuteen...Nämä just mitä mainostetaan että lataa kappale ja liity zed palveluun yms yms,eli kertakin riittää..ja viestien lasku voi olla isokin.... 8)

Vastaa

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)
    Takaisin ylös