Uusi modeemi ja Elisan palvelumalli


  • Uusi käyttäjä
  • 4 kommenttia
Sain Elisalta uuden modeemin, kun entinen kävi jo vanhentuneeksi uudessa kuituverkossa. Ei muita lisämaksuja kuin postimaksu, 6€.
Sain eilen päivällä ilmoituksen, että uusi nopeampi laajakaistayhteys kytketään tänään klo 20 mennessä. Illalla tuli myös ilmoitus, että uuden modeemin voi hakea postista.
No, aamulla vanha yhteys ei enää toiminutkaan. Piti het hake uusi boxi, mutta eihän se saakaan yhteyttä verkkoon -internet merkkivalo ei pala. Tai ehkä se paloi ja yhteys toimi muutaman minuutin ajan, koska vastaanotin muutaman sähköpostin.
Modeemin kytkentäohjeet ovat ihan hyvän tuntuiset, mutta olisi hyvä, jos niissä kerrottaisiin myös näillä keskustelupalstoilla paljon puhutuista ongelmista, ettei sieltä tarvitsisi käydä etsimässä todetakseen, että tietyt ongelman ovat kovin yleisiä, ja että on myös ongelmia, jotka tarvitsevat asentajan käyntiä paikan päällä.
Ohjeissa on myös puhelinnumero, jolla saa yhteyden Elisan Omaguruun. Oikein hyvä, mutta se ei ole oikein, että Elisan laitteissa tai systeemeissä olevia vikoja lähdetään korjaamaan asiakkaan kustannuksella: runsaat 2€/ min. MInusta Elisalla ei ole oikeutta vaatia asiakasta maksamaan vikojen selvittelyä. Vai lukeeko liityntäsopimuksessa, että asiakas maksaa Elisan verkon selvittämisestä aiheutuvat kustannukset. En ole niitä niin tarkkaan lukenut.

12 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +1
Vika-asioissa voit soittaa 010 190 240 jos olet varma että olet kytkenyt laitteen oikein. Mikäli tarvitset kytkentään kädestä pitäen opastusta tai "kaverin paikan päälle" - sen saat Omagurun kautta.

Mikäli tekniikka on vaihtunut ja olemme tehneet ihan kytkentöjä uusiksi, näistä lähtee tekstiviesti asiakkaan ilmoittamaan yht. nroon ja siinä kysellään että toimiiko se netti vai ei. Mikäli viestiin vastaa ettei toimi, me soittelemme käytön varmistuksesta sinulle päin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos laite on varmasti kytketty oikein, kannattaa kokeilla ihan modeemin resetointia. Eli painat esim. avatulla klemmarilla modeemin takaa löytyvää reset -painiketta niin kauan (n. 15-30sek), että kaikki modeemin valot sammuvat tai välähtävät yhtä aikaa. Tällöin modeemi lähtee automaattisesti hakemaan ja tunnistamaan linjaa uudelleen.

Jos tekniikassa on tapahtunut muutos, eikä yhteys nouse ylös resetoinnista huolimatta, kannattaa soitella tuonne vikapalveluun Porkkanan ohjeistuksen mukaan. On täysin mahdollista, että kytkennässä on tapahtunut jokin virhe, jonka takia modeemi ei saa yhteyttä ulkomaailmaan lainkaan.
Ei pala DSL- eikä Internet- valo. Eikö niiden ainakin pitäisi palaa, kun liitynnät tehty?
Kiitos neuvosta, kokeilen resetointia. Kuinka kauan sen jälkeen yhteyden pitäisi tulla, jos ei vikoja?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Jos uusi yhteys on kytketty ja se toimii, muodostaa modeemi yhteyden yleensä muutamassa minuutissa. DSL- ja Internet -valojen tulisi palaa kiinteänä silloin kun yhteys on ok.
Kiitos kaikista neuvoista! Yhteys ei vielä kuitenkaan toimi. Porkkanalta saamastani puhelinnumerosta kerrottiin, että ovat ilmeisesti vasta tekemässä kytkentöjä, joten kyseessä lienee siitä johtuva käyttökatkos. Kun tilasin uuden modeemin ymmärsin ettei mitään käyttökatkosta tulisi. Käyttökatkos ei ole minulle mikään ongelma, se on aivan ymmärrettävää. Eiköhän tuo yhteys toimi jo illalla!

Tuo Elisa oma asiakaspalvelun numero olisi syytä laittaa mukaan ohjeisiin.
Selvennykseksi vielä: En ole vieläkään vielä saanut mitään viestiä kännykkään verkkoyhteyden muutoksesta. Väärinkäsitys syntyi siitä, että internet-yhteys katkesi jo aamulla vanhalla modeemilla ennen kun olin edes hakenut uutta. Sanoivat, että voin asentaa uuden modeemin jo ilmoitusta ennen ja sen pitäisi toimia. Eivät kertoneet mitään mahdollisesta verkkokatkoksesta.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
Kannattaa odotella iltaan asti ja katsoa sitten tilannetta uudelleen. Sinulle pitäisi tulla vahvistusviesti kun uusi yhteys on kytketty ja se on toiminnassa. Jos liittymä on luvattu kytkeä klo 20 mennessä, saattaa tuo vahvistusviesti tulla vasta muutamaa minuuttia ennen "määräajan" umpeutumista.

Kun saat tuon viestin, tarkkaile modeemin toimintaa, lähteekö se hakemaan tunnistamaan linjaa ja hakemaan IP -osoitetta automaattisesti. Modeemin DSL -valo alkaa vilkkua ja pitäisi palaa lopulta kiinteästi kun linja on tunnistettu ja IP -osoite saatu. Internet -valo käyttäytyy samalla tavalla. Mikäli näin ei käy, resetoi modeemi uudelleen.
Käyttäjätaso 1
Tämäkään Palstalla totutun näköinen "malli" ei ole kiva, eikä palvele muita käyttäjiä. siis että kysymys jätetään "ilmaan", eikä kerrota loppuratkaisua.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
PirtaPaula kirjoitti:

Tämäkään Palstalla totutun näköinen "malli" ei ole kiva, eikä palvele muita käyttäjiä. siis että kysymys jätetään "ilmaan", eikä kerrota loppuratkaisua.



Tämä taitaa olla pitkälti kiinni kirjoittajien omasta aktiivisuudesta, koska kaikkien tapausten osalta "loppuratkaisua" ei ole Elisalaisten/Palstatiimiläisten tiedossa.

Tässä casessa siis toivottaisiin, että keskustelun avaaja Nyyti kertoisi, mitä loppujenlopuksi kävi tai mistä koettu ongelma johtui.
Käyttäjätaso 1
sakarialanne kirjoitti:

PirtaPaula kirjoitti:

Tämäkään Palstalla totutun näköinen "malli" ei ole kiva, eikä palvele muita käyttäjiä. siis että kysymys jätetään "ilmaan", eikä kerrota loppuratkaisua.



Tämä taitaa olla pitkälti kiinni kirjoittajien omasta aktiivisuudesta, koska kaikkien tapausten osalta "loppuratkaisua" ei ole Elisalaisten/Palstatiimiläisten tiedossa.


Ja tätähän en ole olettanutkaan.

sakarialanne kirjoitti:


Tässä casessa siis toivottaisiin, että keskustelun avaaja Nyyti kertoisi, mitä loppujenlopuksi kävi tai mistä koettu ongelma johtui.


Bingo. Siis varsinkin mikä ratkaisu.

Eikä vain tässä casessa, vaan luulisi jokaisen ymmärtävän että muita käyttäjiä palvelee parhaiten kun myös ratkaisu olisi jotenkin kirjoitettu.
Jos on mahdollisesti samaa asiaa, mistä itse etsii tietoa, niin on perin turhauttavaa lukea viestiä missä on kymmeniä kommentteja. ja sitten: ei mitään.
Käyttäjätaso 7
PirtaPaula kirjoitti:

Bingo. Siis varsinkin mikä ratkaisu.

Eikä vain tässä casessa, vaan luulisi jokaisen ymmärtävän että muita käyttäjiä palvelee parhaiten kun myös ratkaisu olisi jotenkin kirjoitettu.
Jos on mahdollisesti samaa asiaa, mistä itse etsii tietoa, niin on perin turhauttavaa lukea viestiä missä on kymmeniä kommentteja. ja sitten: ei mitään.



Luultavasti vain Nyyti tietää sen ratkaisun , joten jos asia sinua kiinnostaa , niin kysy häneltä vaikkapa yksityisviestillä.

https://palsta.elisa.fi/members/nyyti-135951

PS. Toki siitä olen samaa mieltä , että ratkaisuista kertominen hyödyttäisi muitakin. Kaikilla vain ei ole viitseliäisyyttä niitä kirjoitella tänne palstalle. Eikös vanha kansanviisaus totea , että "oma suu on lähempänä kuin kontin suu". Nyytinkin rekisteröintinumero näyttää olevan 135951 eli taitaa olla aika savotta saada kaikki yli satatuhatta rekisteröitynyttä toimimaan haluamallasi tavalla. :)