Elisa rikkoi matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinointikieltoa


Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
  • V12
  • Tiedonjyvä
  • 893 kommenttia
Hyi, Hyi ELISA!

26 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
Nyt kun on tullut lisää tietoa tapahtuneista, niin aika pöyristyttävää toiminta on ollut.

ELISA on tarjonnut mm. 4G Tarkka -liittymää hintaan 2,90€/kk ja päälle 20€ lahjakortti, jos on tehnyt 2v:n sopimuksen. Tarjouksia on tehty myös alaikäisille.

Tuohon Aamulehden artikkeliin on tullut lukijoilta kommentteja, jotka ovat puolesta ja vastaan, sekä jotain muuta..., joka ei ole hyvä asia, jos se pitää paikkansa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Totuus on tuolla jossakin. Kyseessä oli siis tarjoushintajakson pituus. Ei pakkokytky kahden vuoden ajaksi. Saahan vanha operaattori (elisa) numeronsiirron (NUMSI) yhteydessä edelleen lähestyä asiakastaan tekstiviestitarjouksin?

On totta, että mainosrahoitteisten liittymätyyppien elisan kumppanimainonta on aavistuksen kyseenalaista alaikäisten käytössä oleviin liittymiin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
SAUNALAHTI on jo rikkonut näitä säännöksiä vuosia sitten. Kun olin 15-vuotias, Enian puhelinmyyjä soitti ja tyrkytti väkisin SOPIMUKSELLISTA liittymää kysyen kaikki tiedot mitä liittymän tilaukseen tarvitaan. Kerroin jo puhelussa siitä, että olin alaikäinen ja että liittymä on Soneralla toisen nimissä.

Hän siitä huolimatta sen "laittoi postiin", koska ei maksanut mitään. Mitä epäilin jo silloin.

Soittelin sitten jonnekin Saunalahdelle/Enialle ja tilaus peruttiin samana päivänä ja pahoiteltiin kovasti.

Jo on kumma, jos vieläkin tehdään niin.
hpguru kirjoitti:

SAUNALAHTI on jo rikkonut näitä säännöksiä vuosia sitten. Kun olin 15-vuotias, Enian puhelinmyyjä soitti ja tyrkytti väkisin SOPIMUKSELLISTA liittymää kysyen kaikki tiedot mitä liittymän tilaukseen tarvitaan. Kerroin jo puhelussa siitä, että olin alaikäinen ja että liittymä on Soneralla toisen nimissä.

Hän siitä huolimatta sen "laittoi postiin", koska ei maksanut mitään. Mitä epäilin jo silloin.

Soittelin sitten jonnekin Saunalahdelle/Enialle ja tilaus peruttiin samana päivänä ja pahoiteltiin kovasti.

Jo on kumma, jos vieläkin tehdään niin.



Jos olisitte menneet oikeuteen, Saunalahti olisi hävinnyt 110% tässä asiassa. Ja jopa myyjän pitäisi tämä tietää. Ja eikä he voi kävellä varsinkaan yli, jos sopimus on jonkun muun nimissä.

Aikanaan mulla oli DNA:n puhelinliittymä vanhempien nimissä, niin tästä piti tehdä valtakirja. Ei muutakuin liikkeeseen ja vasta sen jälkeen myyjä pystyi siirtämään numeron minulle. Piti hetken ajaksi ajaa numero pois käytöstä, että siirto onnistui,
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
LeonM kirjoitti:

Totuus on tuolla jossakin. Kyseessä oli siis tarjoushintajakson pituus. Ei pakkokytky kahden vuoden ajaksi. Saahan vanha operaattori (elisa) numeronsiirron (NUMSI) yhteydessä edelleen lähestyä asiakastaan tekstiviestitarjouksin?

On totta, että mainosrahoitteisten liittymätyyppien elisan kumppanimainonta on aavistuksen kyseenalaista alaikäisten käytössä oleviin liittymiin.



Hallituksen esitys matkapuhelinliittymien puhelinmarkkinoinnin kiellosta tuo muutoksen tähän kohtaan. Siinä ehdotetaan: "Nykyisen kiellon mukaan matkaviestinverkon puhelinliittymää ei saa markkinoida kuluttajalle puhelimitse muuten kuin kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä. Säännöksen toisen momentin mukaan kielto ei estä teleyrityksiä markkinoimasta omille matkapuhelinasiakkailleen liittymiä. Säännöksessä matkaviestinverkon puhelinliittymällä tarkoitetaan matkapuhelinverkossa toimivaa puhelinliittymää, josta voi soittaa ja jolla voi vastaanottaa puheluita kansalliseen numerointisuunnitelmaan kuuluvilla numeroilla (yleinen puhelinpalvelu). Jos kuluttaja on aiemmin ollut teleyrityksen asiakas, mutta on vaihtanut matkapuhelinliittymänsä tarjoajaa, teleyritys ei saa ottaa kuluttajaan enää yhteyttä puhelimitse markkinointitarkoituksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että numeronsiirtopyynnön tekemisen jälkeen asiakasta ei, säännöksessä tarkoitetulla tavalla, voida enää pitää teleyrityksen asiakkaana."
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Hienoa, että kuluttajaa suojellaan jatkossa tarkemmin pommituksen osalta. Luetunymmärrykseni ei ole parhaimmalla tasolla hallituksen esitysten suhteen, joten jättääkö tuo edelleen nettiliittymät avoimeksi kontaktoinnille, koska ko. liittymät eivät sisällä puheluominaisuutta. Toisaalta teleyritys ei saa ottaa kuluttajaan enää yhteyttä puhelimitse markkinointitarkoituksessa.

Kattaako käsite 'puhelimitse' kaiken kontaktoinnin, mikä saapuu matkaviestinverkon välityksellä mukaan lukien 'Haluamme sinut takaisin' -tekstiviestit. On siinä jälleen elisan lakimiehillä purtavaa, miten kiertää kuluttajansuojaa.
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki
LeonM kirjoitti:

Hienoa, että kuluttajaa suojellaan jatkossa tarkemmin pommituksen osalta. Luetunymmärrykseni ei ole parhaimmalla tasolla hallituksen esitysten suhteen, joten jättääkö tuo edelleen nettiliittymät avoimeksi kontaktoinnille, koska ko. liittymät eivät sisällä puheluominaisuutta. Toisaalta teleyritys ei saa ottaa kuluttajaan enää yhteyttä puhelimitse markkinointitarkoituksessa.

Kattaako käsite 'puhelimitse' kaiken kontaktoinnin, mikä saapuu matkaviestinverkon välityksellä mukaan lukien 'Haluamme sinut takaisin' -tekstiviestit. On siinä jälleen elisan lakimiehillä purtavaa, miten kiertää kuluttajansuojaa.



Jos kuluttajalle saa toimitettua tekstiviestejä muuten kuin puhelimitse, niin ehkä joku sitäkin kokeilee markkinoinnissaan...
Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1
Niinpä. Koska ole syntyjäni käpy saatan käsittää puhelimitse kontaktoinnin rajallisena puhelimesta puhelimeen tapahtuvana puheyhteytenä (B2C). Palveluntarjoajan lakimies osaa tietysti ajatella laatikon ulkopuolelta, joten kyseessä onkin palveluntarjoajan tietokoneella lähetettävä viesti kuluttajan puhelimeen. Ei mulla muuta.

Toki haluan ajatella vain parasta ja hyvää eniasta. ;) Työpaikkoja varmasti katoaa, kun puhelinmarkkinointia entisestään rajoitetaan. Se onkin kokonaan toinen juttu.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1
Kumma juttu, kaikille soitellaan ja laulellaan, vaan ei mulle. Tais loppuu siihen,kun pari oluen ajan juttelin jonkun kanssa ja kysyin saiko se nyt bonarit, ku jaaritteli asiakkaan kanssa. Kuulemma sai, vaikka mitään ei onnistunu myymään ja siitäkin on jo tovi aikaa. Molemmat oli siis kohtuu tyytyväisiä sillä hetkellä. Sen koomin ei o mitään tuputettu soittamalla, joten nyt en koe ongelmaks omalla kohdalla. Tietysti se punanen luurin kuvakin auttaa ja ehkä mä oon päätyny sille " mustalle " listalle :D
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki
Puhelinmarkkinointi on niille ongelma jotka ei osaa sanoa EI KIITOS
ja katkasta puhelua sen jälkeen mulle ei ole koskaan ollu ongelma puhelinmarkkinointi.
Käyttäjätaso 2
Edellen tulee tarjouksia postissa jossa osoite on kirjoittu kuoreen käsin.

Tarjotaan mobiililaajakaistaa hintaan 4,90€.

Vertaillaan MOI:hin ja kirjekin tuli Moin asiakkaalle.

Miten niin ei yritetä kampittaa kilpailijaa. sama meno jatkuu.

Ei tartuta Elisaan tarjouksiin. ovat niin rasittavia myyyjiä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
mjarkko kirjoitti:

Edellen tulee tarjouksia postissa jossa osoite on kirjoittu kuoreen käsin.



Meni vähän sivuraiteille. Tässä ketjussa oli kyse puhelinmarkkinoinnista.
Käyttäjätaso 2
sakarialanne kirjoitti:

mjarkko kirjoitti:

Edellen tulee tarjouksia postissa jossa osoite on kirjoittu kuoreen käsin.



Meni vähän sivuraiteille. Tässä ketjussa oli kyse puhelinmarkkinoinnista.



Totta.
Mutta väite ettei Elisa yrittäisi poistaa Moita markkinoilta, on vale.
Kyllä ne sitä yrittävät. Miksei tarjouksessa ollut vertailua muihin operaattoreihin?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
mjarkko kirjoitti:

Mutta väite ettei Elisa yrittäisi poistaa Moita markkinoilta, on vale.



https://www.aamulehti.fi/uutiset/yli-20-euron-liittyma-oli-tarjolla-290-eurolla-elisan-puhelinmyyjat-soittivat-moi-mobiilin-asiakkaille-ilman-asiakkaiden-lupaa-200789125/

Elisa lupaa korjauksia

Liiketoimintajohtaja Antti Ihanainen Elisalta sanoo, että yhtiö kunnioittaa Viestintäviraston päätöstä.

–Korjaamme markkinointikäytäntömme siltä osin kuin siinä on ollut virheitä. Käsityksemme mukaan olemme noudattaneet Suomen yleistä tapaa, jota kaikki operaattorit ovat noudattaneet telemarkkinoinnissa 6–7 viime vuoden ajan, Ihanainen toteaa.

Ihanaisen mukaan Elisa ei ole ottanut Moi Mobiilia silmätikukseen. Elisalla ei myöskään ole tarvetta pelata uusinta kilpailijaansa pois markkinoilta.

Ihanaisen mukaan Elisalla on koko ajan kymmeniä erilaisia tarjouksia eri asiakkaille. Moi Mobiilin asiakkaille suunnattu tarjous on yksi muiden joukossa. Ihanainen sanoo, että yhtiön tapana ei ole kommentoida yksittäistä tarjousta tai sitä, miksi se antaa jopa 90 prosentin alennuksia.

–Suomen mobiilimarkkina on tällä hetkellä hyvin vilkas. Muutos tapahtui viime kesänä. Kilpailu asiakkaista on kovaa. Yhdestä tuotteesta saattaa olla useita hintoja kilpailun takia.

Ihanainen tyrmää ajatuksen, että Elisalla olisi tarvetta vähätellä tulokasta.

–Siitä ei ole meille mitään hyötyä. Jos jotain tällaista on tapahtunut, se on yksittäistapaus. Telemarkkinointia tekee Elisalle sen kokonaan omistama tytäryhtiö, joka soittaa puolestamme vuodessa noin kuusi miljoonaa puhelua. Niistä jokainen nauhoitetaan laadun varmistamiseksi. Jos virheitä ilmenee, ne korjataan.

–Meillä on myyjille yksiselitteiset ohjeet, joiden mukaan kilpailijoiden toiminnan arvostelu on kiellettyä.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki
sakarialanne kirjoitti:

mjarkko kirjoitti:

Mutta väite ettei Elisa yrittäisi poistaa Moita markkinoilta, on vale.



https://www.aamulehti.fi/uutiset/yli-20-euron-liittyma-oli-tarjolla-290-eurolla-elisan-puhelinmyyjat-soittivat-moi-mobiilin-asiakkaille-ilman-asiakkaiden-lupaa-200789125/

Elisa lupaa korjauksia

Liiketoimintajohtaja Antti Ihanainen Elisalta sanoo, että yhtiö kunnioittaa Viestintäviraston päätöstä.

–Korjaamme markkinointikäytäntömme siltä osin kuin siinä on ollut virheitä. Käsityksemme mukaan olemme noudattaneet Suomen yleistä tapaa, jota kaikki operaattorit ovat noudattaneet telemarkkinoinnissa 6–7 viime vuoden ajan, Ihanainen toteaa.

Ihanaisen mukaan Elisa ei ole ottanut Moi Mobiilia silmätikukseen. Elisalla ei myöskään ole tarvetta pelata uusinta kilpailijaansa pois markkinoilta.

Ihanaisen mukaan Elisalla on koko ajan kymmeniä erilaisia tarjouksia eri asiakkaille. Moi Mobiilin asiakkaille suunnattu tarjous on yksi muiden joukossa. Ihanainen sanoo, että yhtiön tapana ei ole kommentoida yksittäistä tarjousta tai sitä, miksi se antaa jopa 90 prosentin alennuksia.

–Suomen mobiilimarkkina on tällä hetkellä hyvin vilkas. Muutos tapahtui viime kesänä. Kilpailu asiakkaista on kovaa. Yhdestä tuotteesta saattaa olla useita hintoja kilpailun takia.

Ihanainen tyrmää ajatuksen, että Elisalla olisi tarvetta vähätellä tulokasta.

–Siitä ei ole meille mitään hyötyä. Jos jotain tällaista on tapahtunut, se on yksittäistapaus. Telemarkkinointia tekee Elisalle sen kokonaan omistama tytäryhtiö, joka soittaa puolestamme vuodessa noin kuusi miljoonaa puhelua. Niistä jokainen nauhoitetaan laadun varmistamiseksi. Jos virheitä ilmenee, ne korjataan.

–Meillä on myyjille yksiselitteiset ohjeet, joiden mukaan kilpailijoiden toiminnan arvostelu on kiellettyä.


aikansa kun tuota pureksitaan budjetti-osastoissa, pörssiteidotteiden läpi ja bonuspalkkataulukoissa niin tuosta päätöksestä käytännön tulkintana ja toteutuksena tulee, moi-mobiili on tapettava nopeammin ja tehokkaammin.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
lasselusse kirjoitti:

aikansa kun tuota pureksitaan budjetti-osastoissa, pörssiteidotteiden läpi ja bonuspalkkataulukoissa niin tuosta päätöksestä käytännön tulkintana ja toteutuksena tulee, moi-mobiili on tapettava nopeammin ja tehokkaammin.



Höpsis. Kyllä tähän maahan kilpailijoita mahtuu sekä isoja, että pieniä. Samoin asiakastarpeita sekä rajattomalle, että rajatulle datapaketille. Me olemme valinneet rajattoman datan tien, emmekä ole sitä muuttamassa.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +4
"Meillä on myyjille yksiselitteiset ohjeet, joiden mukaan kilpailijoiden toiminnan arvostelu on kiellettyä."

Eikö edes saa sanoa ettei ole ollut tyytyväinen Telian liittymän verkkoon ja liittymien hintoihin henkilökohtaisessa käytössä? Ei se minusta ihan arvostelemista ole, kun kertoo faktoja.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
hpguru kirjoitti:

"Meillä on myyjille yksiselitteiset ohjeet, joiden mukaan kilpailijoiden toiminnan arvostelu on kiellettyä."

Eikö edes saa sanoa ettei ole ollut tyytyväinen Telian liittymän verkkoon ja liittymien hintoihin henkilökohtaisessa käytössä? Ei se minusta ihan arvostelemista ole, kun kertoo faktoja.



Ei meillä ole mitään syytä mollata kilpailijoiden tuotteita, vaikka jotain negatiivisia omakohtaisia kokemuksia olisikin.
Käyttäjätaso 7
sakarialanne kirjoitti:

Me olemme valinneet rajattoman datan tien, emmekä ole sitä muuttamassa.


Pätee tasan tarkkaan siihen asti, kunnes tulee tiedote että firman politiikka on tältä osin muuttunut...

Vai kuinka monta päivää etukäteen te saatte firman sisällä tiedon tällaisista muutoksista?
Käyttäjätaso 2
Niin, myittehän te ainoana operaatorina sekuntti veloitettavia liittymiä. kuinka ollakaan nekin paljastui että veloitetaan alkavan minuutin mukaan.

Eli myydä voi mitä vaan.

Ja kyllä ne kaupustelijat löytää vikaa kaikista muista operaatoreista kun niiden kanssa vänkää kauppakeskuksen käytävällä.
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +3
kv36 kirjoitti:

sakarialanne kirjoitti:

Me olemme valinneet rajattoman datan tien, emmekä ole sitä muuttamassa.


Pätee tasan tarkkaan siihen asti, kunnes tulee tiedote että firman politiikka on tältä osin muuttunut...

Vai kuinka monta päivää etukäteen te saatte firman sisällä tiedon tällaisista muutoksista?



Olisi kyllä niin merkittävä juttu, jos rajattomien rinnalle tuotaisiin rajoitettuja paketteja, että kyllä siitä etukäteen talon sisällä kerrottaisiin hyvissä ajoin.

Mobiilidatan käyttö lisääntyy koko ajan ja tulevaisuudessakin, niin ei tule äkkiseltään mieleen, että miksi sitä pitäisi varta vasten ruveta rajoittamaan.

Monelle tulee yllätyksenä ostettuaan rajoitetun datan, että sellainen muutaman gigan tai vaikkapa kymmenen gigan "iso" paketti voi tulla täyteen parissa päivässä, vaikka kuviteltiin sen riittävän kuukaudeksi ja sitten kuitenkin vaihdettaisiin siihen rajattomaan versioon.
Käyttäjätaso 7
sakarialanne kirjoitti:

Olisi kyllä niin merkittävä juttu, jos rajattomien rinnalle tuotaisiin rajoitettuja paketteja, että kyllä siitä etukäteen talon sisällä kerrottaisiin hyvissä ajoin.


... mutta eihän sitä tietenkään saisi etukäteen asiakkaille kertoa.

sakarialanne kirjoitti:

Mobiilidatan käyttö lisääntyy koko ajan ja tulevaisuudessakin, niin ei tule äkkiseltään mieleen, että miksi sitä pitäisi varta vasten ruveta rajoittamaan.


Hinta? Asiakkaan näkökulmasta katsottuna, miksi maksaa sellaisesta mitä ei tarvitse?

sakarialanne kirjoitti:

Monelle tulee yllätyksenä ostettuaan rajoitetun datan


Mutta monille riittäisi rajoitettukin data - riippuen tietysti mille tasolle se raja laitetaan. Jollain 5 gigalla pääsee jo pitkälle, jos ei käytä kännykkää telkkarinkorvikkeena.
Käyttäjätaso 2
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/moi-mobiilin-toimitusjohtaja-petri-lahtinen-mmlle-elisa-tarjonnut-asiakkaillemme-90--alennusta/czewSRK4
Käyttäjätaso 2
sakarialanne kirjoitti:

.

Monelle tulee yllätyksenä ostettuaan rajoitetun datan, että sellainen muutaman gigan tai vaikkapa kymmenen gigan "iso" paketti voi tulla täyteen parissa päivässä, vaikka kuviteltiin sen riittävän kuukaudeksi ja sitten kuitenkin vaihdettaisiin siihen rajattomaan versioon.



Ei tule yllätyksenä. Mulla on liittymiä, jotka eivät dataa tarvitse. Näin muille liittymille on jaettua dataa enemmän. Lisäksi puhelinta käytetään eniten kotona , jossa wlan.
Käyttäjätaso 3
Yritin tänään uusia sopimustani jossa oli Tarkka 1M ja siinä 100 minuuttia ilmaista puheaikaa tuohon 9,90€/kk hintaan. Ei onnistunut Elisan myymälässä, vaan myyjä tuijotti vain nettisivujen vaihtoehtoja. Ei vaikka kerroin vaihtavani, jos en saa tyydyttävää sopimusta tehtyä

Joten tilasin siis Moin puhelinliittymän hintaan 6€/kk. 4 Gt ilmaista dataa ja puhelut 5.5 snt/min. Ja saan siis 4 euron verran puheaikaa Elisan hintaan nähden sekä nopeamman nettiyhteyden.

Jotakin protestia sentään, kun vanhalle asiakkalle ei tarjota mitään etuja, vaan täytyisi vaan maksaa 1mbit/s nettiyhteydestä, jota harvoin tarvitsen, 10 euroa.