Kysymys

Latausliittymän saldon lataaminen "väärään numeroon"


  • Kiitelty
  • 42 kommenttia
Koitan selvittää asian mahdollisimman helposti, elisan chat asiakaspalvelija ei homman pointtia tajunnut vaan käski vaan olla tarkempi ensi kerralla. Eli, minulla on kaksi latausliittymää. Menin vanhaan omasaunalahteen lataamaan kumpaakin. Valitsin ylemmän liittymän listalta ensin ja painoin "lataa". Sitten avautui uusi sivu jossa pääsin valitsemaan maksutavan. Lataus onnistui. No sitten suljin tämän ikkunan missä valitaan maksutapa ja edelliseltä sivulta valitsin sen toisen liittymäni ja painoin taas "lataa". Jälleen aukeni ikkuna missä valitaan maksutapa, maksoin ja onnistui. Mutta saldo lataantuikin tuolle samalle liittymälle jolle olin jo ensimmäiseksi ladannut saldoa! Liittymänumero jää kummittelemaan tuolle maksutavan valintasivulle vaikka sen sulkisikin ja valitsisi toisen numeron mihin haluaisi saldoa ladata. Tietenkään väärään numeroon ladattua saldoa ei voi siirtää sinne minne sen tarkottaisi vaikka omistaisi kummatkin liittymät. No nyt on toisella liittymällä 40€ ja toisella ei mitään koska elisan systeemi ohjasi ilmeisesti tarkoituksella väärään numeroon saldot että lataisin lisää. Löytyykö täältä ketään joka myöntää ymmärtävänsä mitä tässä tarkoitan ja mitä oikein tapahtui?

12 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3
Moikka, luulen ainakin, että ymmärsin mitä on tapahtunut. :) On kyllä harmillinen juttu. Saldoja ei toden totta voi vaihtaa liittymien välillä, vaikka omistaja onkin sama.
Tarkoituksella tuollaista ei kuitenkaan tehdä. Pakko vielä tarkentaa, kun painat OmaSaunalahdessa "lataa", siirtyykö se sinullakin tämän näköiselle sivulle?
Kyllä tuo on juuri se sivu mihin oli jäänyt toisen liittymän numero kummittelemaan ja saldo latautui siihen kun en sitä tietenkään huomannut vaihtaa. Oletin että "lataa"-nappulan painaminen oikean liittymän kohdalla osaa myös ohjata latauksen juuri siihen liittymään minkä kohdalla tein valinnan. Ehkä jonkun tarvis tehdä jotakin asialle?
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3
Cermic, ymmärrän hyvin mitä tarkoitat ja itseänikin Prepaid Kaupan nykyinen palveluarkkitehtuuri ärsyttää.

Oma Elisa ja Prepaid Kauppa ovat kaksi toisistaan täysin erillistä palvelua. Latausliittymää ei voi ladata Oma Elisassa, eikä Prepaid Kauppaan mennäkseen tarvitse käydä ensin Oma Elisassa.

Prepaid Kauppa taas vaatii aina, että ladattava liittymänumero syötetään kauppaan. Apuna voi toki käyttää selaimen tai salasanojenhallintaohjelman lomaketäyttöominaisuuksia.

Oma Saunalahden lataa-linkki on harhaanjohtava, sillä se on sijoitettu taulukossa siten, että sen voisi luulla olevan liittymäkohtainen. Mutta näin ei ole, se on yleinen linkki Elisan Prepaid Kauppaan. Aivan samaan paikkaan pääsisit vaikka Googlestakin.

Elisa saisi kyllä oikaista harhaanjohtavan hallintasivustonsa. Mikäli lataustoimintoja ei haluta integroida suoraan Oma Elisaan, miten olisi tällainen pikapaikkaus:

  • Lisätkää Oma Elisaan ja Oma Saunalahteen liittymäkohtaiset linkit latauspalveluun, esimerkiksi https://lataa.elisa.fi/?nro=0469999999&tark=fea121ff
  • Opettakaa Prepaid Kauppa täyttämään numero-parametri valmiiksi liittymänumerokenttään
  • Muistakaa tarkistaa parametrien oikeellisuus ja palauttakaa virheen sattuessa tyhjä liittymänumerokenttä virheilmoituksen kera.

Ja sitten toiseen ihmettelyn aiheeseen: minne Prepaid Kaupasta hävisi ladattavan summan syöttö? Ennen liittymään pystyi lataamaan 10 € alkaen haluamansa summan 0,05 € välein, vaikka 16,75 € jos siltä tuntui.

Nyt Prepaid Kaupassa näyttää olevan ainoastaan valinnat 10 €, 15 €, 20 € ja 30 €.

Oletteko aivan tosissanne, että jos haluan ladata 25 €, minun täytyy tehdä kaksi erillistä latausta, 15 € ja 10 €?
Käyttäjätaso 2
@cermic
irritus kertoi jo oleellisen eli siis on yleinen linkki. sen minkä lisään on että https://lataa.elisa.fi/ sivusto tunnistaa puhelin numeron netti-yhteyden perusteella jos on sl prepaid tai sl lataus. ja riippuen tilanteesta se jää cookien avulla muistiin sivulle. eli siis voi näkyä myös jälkikäteen jos nettiyhteys vaihtuu. huom ei välttämättä päivity jos vaihtuu toiseen prepaidiin tai lataus liittymään.

tuo numeron näkyminen lataus liittymien kohdalla koen pikkuisen ongelmalliseksi mutta joskus siitä toiste.
Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +3
Siis Elisan Prepaid Kauppa tietyissä tilanteissa esitäyttää liittymänumerokenttään numeron, joka ei ole asiakkaan tarkoittama numero mitä halutaan ladata!!!

Kun järjestelmä on rakennettu näin huonosti, eihän tuossa ole enää kahta sanaakaan, että cermic:lle kuuluu hyvitys Elisan virheellisesti suunnitellun järjestelmän toiminnan johdosta.

Cermic, lähetä reklamaatiosi yksityisviestinä Palstatiimille.
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1
irritus kirjoitti:

Siis Elisan Prepaid Kauppa tietyissä tilanteissa esitäyttää liittymänumerokenttään numeron, joka ei ole asiakkaan tarkoittama numero mitä halutaan ladata!!!

Kun järjestelmä on rakennettu näin huonosti, eihän tuossa ole enää kahta sanaakaan, että cermic:lle kuuluu hyvitys Elisan virheellisesti suunnitellun järjestelmän toiminnan johdosta.

Cermic, lähetä reklamaatiosi yksityisviestinä Palstatiimille.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä. Elisan tulee hyvittää järjestelmänsä virheellisestä ja täysin epäloogisesti toiminnasta aiheutunut haitta ja korjata se niin, ettei ongelma tule toistumaan enää kenenkään muun kohdalla.
Jos joku palstatiimiläinen tätä ketjua seuraa niin kyllä haluan tietää miksi saldon siirto toiseen omistamaani liittymään johon lataus oli tarkoitettu ei muka ole mahdollista. Harvalla varmaan on useampia latausliittymiä käytössä, mutta niillä joilla on niin tämän virheen mahdollisuus on olemassa niin kaua kunnes elisa korjaa järjestelmänsä. Minulla nuo latausliittymät ovat lapsilla käytössä koska soveltuvat heidän käyttöönsä parhaiten ja puhelimen kadotessa ei ainakaan kukaan tee kohtuutonta laskua. Nyt tosiaan toisella on 40€ saldoa ja toisella ei ollenkaan, kiitos elisan. Heti kun "kuuden euron simmiin" tulee joku saldorajoitus mahdollisuus niin liittymät voi vaihtaa niihin numerot säilyttäen koska tuskin elisaa oikeasti kiinnostaa asialle sen enempää tehdä.
Käyttäjätaso 4
Latausliittymä on rekisteröity , joten henkilöllisyyden varmistanen on mahdollista ja näin ollen myös rahansiirto teoriassa tehtävissä. On vain Elisan systeemien kankeutta , että ei onnistu. Prepaidin ymmärrän , koska se on anonyymi. No puuttuuhan latausliittymistä myös 4G-tukikin eli paikattavaa olisi.
Ja tässä tapauksessa kyseessä on nimenomaan kaksi latausliittymää, ei siis prepaidia. Ihminen on käynyt kuussa, mutta toiset asiat tuntuvat olevan toisia hankalampia järjestää...
Elisan puolelta ei nähty että tässä olisi heidän taholtaan tapahtunut mitään väärää, joten liittymän numeron siirto tilattu kuuden euron simmille ja toinen siirretään heti kun liikaa ladattu saldo on käytetty. Vaikka aiemmin kirjoitin että vaihdan vasta sitten kun tulee joku saldorajoitus mahdollisuus, niin mieluummin vaihdan operaattoria kun maksan elisalle enää euroakaan lisää, saattaahan olla että taas menee lataus väärään numeroon...
Hei Elisa. 9-vuotias tyttäreni EI tarvitse enää yhtään tekstiviestiä missä pyydetään jäämään asiakkaaksi. Niitä on tullut jo 4!!! Miksi niitä pitää lähettää niin monta viestiä, pidättekö kuluttajia niin tyhminä etteivät ensimmäisestä ymmärrä tehdä ratkaisujaan? Jokatapauksessa ala-ikäinen lapseni ei teille viesteihin vastaa.
Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +2
cermic kirjoitti:

Hei Elisa. 9-vuotias tyttäreni EI tarvitse enää yhtään tekstiviestiä missä pyydetään jäämään asiakkaaksi. Niitä on tullut jo 4!!! Miksi niitä pitää lähettää niin monta viestiä, pidättekö kuluttajia niin tyhminä etteivät ensimmäisestä ymmärrä tehdä ratkaisujaan? Jokatapauksessa ala-ikäinen lapseni ei teille viesteihin vastaa.



Pahoittelut, että viestejä on tullut häiriöksi saakka. Ala -ikäisille emme viestejä lähetä, mikäli liittymäsopimukseen on liitetty käyttäjän syntymäaika. Viestit loppuvat kyllä varmasti ihan pikapuoliin.

Vastaa

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)